Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 25 maart 2017

Diabetes en suikerhoudende dranken

Limonade of toch maar water?

Een glas sinas, aanmaaklimonade, vruchtendrank of thee met suiker? Als je diabetes hebt, is het advies niet teveel dranken met suiker te drinken. En dat is niet voor niets!

Als je diabetes hebt, stijgt je bloedglucosegehalte als je een drank met suiker drinkt. Bij dranken gaat dat razendsnel, veel sneller dan bij de koolhydraten uit brood of nasi. Er volgt dus een snelle en hoge suikerpiek.

In de Voedingsrichtlijn diabetes staat daarom het advies om niet te veel dranken met suiker te gebruiken. Bouillon, (mineraal)water, thee en koffie zijn goede keuzes. Eventueel kun je kiezen voor ongezoete melk(producten) of dranken die gezoet zijn met intensieve zoetstoffen zoals light frisdranken. Of houd het puur en voeg een paar schijfjes limoen en munt toe aan een kan water. Ook schijfjes sinaasappel, aardbei of granaatappelpitjes zijn populaire recepten voor fruitwater.

Minder gezoete dranken drinken helpt ook om overgewicht te voorkomen. Dat is voor iedereen gezond, ook voor mensen zonder diabetes.

Zonder óf minder suiker?

Hoe kom je erachter hoeveel suiker een drank bevat? Op de verpakkingen in de supermarkt staan heel wat termen over suiker. Voorbeelden zijn ongezoet, geen suiker toegevoegd, light. Dit betekenen ze:

  • Ongezoet: een fabrikant mag ongezoet op de verpakking zetten als er bij de bereiding geen suiker is toegevoegd. Zo’n product kan wel van nature suikers bevatten zoals vruchtensap (vruchtensuiker) of melk (melksuiker). Daarom bevatten sinaasappelsap, melk, karnemelk en yoghurt koolhydraten.
  • Geen suiker toegevoegd: deze producten bevatten minder koolhydraten dan de met suiker gezoete producten. Meestal zijn ze gezoet met zoetstoffen in plaats van met suiker. Voorbeelden zijn yoghurtdrinks en chocolademelk.
  • Light: Dranken met de term 'light' op het etiket zijn meestal gezoet met zoetstoffen en bevatten geen koolhydraten. Light wil echter niet per definitie zeggen dat er geen suiker in zit. Soms vervangt men maar een deel van de suiker door zoetstoffen, of soms is juist het vetgehalte verlaagd. Check daarom altijd het etiket.

Vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank zijn niet hetzelfde als vruchtensap. Ze bestaan namelijk niet voor 100 procent uit fruit, maar zijn aangelengd met water en meestal bevatten deze dranken ook toegevoegde suiker.

Kijk en vergelijk

(klik op het plaatje om het schema te vergroten)

Reactie toevoegen