Boekrecensie: 'Share'

Vier seizoenen vegetarisch genieten

In haar kookatelier 'De Keuken van Greendelicious' kookt Natascha Boudewijn samen met haar gasten de heerlijkste seizoensgerechten. Met groenten en kruiden uit de moestuin en producten uit de omgeving, zonder vlees en vis. Wil je daar thuis ook van genieten? In het boek 'Share' deelt ze haar lekkerste recepten, maar deze zijn aangepast aan thuiskoks: elk gerecht staat binnen een half uur op tafel. Daar houden wij natuurlijk van!

In een gerenoveerde bollenschuur runt vega-chef Natascha Boudewijn niet zomaar een restaurant, maar een kookatelier. Met gelijkgestemden organiseert ze daar workshops, feestjes, proeverijen en seizoensdiners en wildplukwandelingen: alles wat met lekker eten te maken heeft. Delen staat daarbij centraal. Niet alleen het delen van de maaltijden aan lange tafels, maar ook het delen van mooie momenten en verhalen. Vandaar de titel van haar derde kookboek 'Share'. Je doet inspiratie op voor nieuwe gerechten die jij kunt delen met je gezin of gasten.

Kijkje in het kookatelier

In Share krijg je een kijkje in het kookatelier. Daar wordt gekookt met groenten, fruit en kruiden van het seizoen, vaak uit de moestuin die naast de bollenschuur ligt. Het boek volgt daarom ook de seizoenen. Daarnaast staat Share vol met mooie foto's, zowel van de gerechten als van De Keuken van Greendelicious en de omgeving.

Bij elk jaargetijde krijg je een lijst met producten die daarbij passen en bij elke maand een stuk of zeven recepten. De gerechten zijn sowieso vegetarisch, soms ook veganistisch en/of glutenvrij. In de herfst kom je bijvoorbeeld deze recepten tegen:

Volop afwisseling

In de lente en zomer staan er bijvoorbeeld een pasta met paardenbloem, rabarbercrumble, groene asperges met cashew-tamarikruim en vlierbloesembeignets op het menu. De gerechten zijn geïnspireerd uit de keukens van Europa en het Midden-Oosten. Bovendien staan er hoofdgerechten, maar ook voorafjes, toetjes en drankjes in het boek. Volop afwisseling dus.

Veel recepten klinken heel culinair (geen soep maar vélouté bijvoorbeeld) en ze zien er ook allemaal heel luxe uit op de foto's, maar laat je daar niet door afschrikken. De gerechten zijn niet ingewikkeld, het aantal ingrediënten blijft aardig beperkt en de bereiding kost weinig tijd. Het is een heel fijn en bruikbaar kookboek, zeker voor groentefans.

Culinair auteur en veggie-chef Natascha Boudewijn opende in 2014 de Keuken van Greendelicious, een kookatelier met stadsmoestuin, gevestigd in een oude, bekroonde bollenschuur in Voorschoten. Eerder schreef ze Green delicious - puur koken met je eigen oogst en Green delicious kruiden. Share is een uitgave van Uitgeverij Becht.