Boekrecensie: Vegan Vibes

Het meest complete boek over plantaardig eten

vegan vibes
Joshua Rood

Vegan Vibes is het derde en nieuwste boek van diëtist Lisa Steltenpool. Naar eigen zeggen is dit het ‘meest complete boek over wat plantaardig eten voor jou en de wereld kan doen’. Vegan Vibes laat je op toegankelijke wijze kennismaken met plantaardig eten. Het geeft je onderbouwde voedingsinformatie en veel inspiratie om je eetpatroon op te fleuren.

Plantaardig diëtist

Lisa Steltenpool is diëtist en werkt in haar praktijk voornamelijk met een whole food plant-based eetpatroon, waarbij er zo veel mogelijk wordt gefocust op onbewerkt voedsel. Ze helpt mensen met allerlei doelstellingen, zoals verbetering van voeding, vermoeidheidsklachten, overgewicht, darmproblemen en eetstoornissen.

Na De vegarevolutie (2014) en Kickstart (2016) is het tijd voor haar derde boek: Vegan Vibes. Het boek is, net als de Lisa’s andere boeken, een bundel vol informatie en recepten. Van A tot Z kun je erin leren over plantaardig eten. De informatie is bruikbaar voor iedereen: van mensen die een lichte interesse hebben in plantaardig eten tot de doorgewinterde veganisten die op zoek zijn naar inspiratie en kennis over gezonde voeding.

Gezondheid, dierenwelzijn en het milieu

Vegan eten is wereldwijd een snelgroeiende trend. De voornaamste redenen die mensen hiervoor geven, zijn de menselijke gezondheid, dierenwelzijn en een positievere bijdrage aan het milieu. Alle drie deze thema’s hebben een eigen hoofdstuk gekregen in het boek, waarbij Lisa op een duidelijke en toegankelijke manier uitlegt hoe een plantaardig eetpatroon hier een positief effect op kan hebben.

In het hoofdstuk ‘Voor je eigen gezondheid’ wordt de plantaardige checklist gepresenteerd. Dit is een handig lijstje met voeding die je dagelijks kunt consumeren om gezonder te eten. Denk hierbij aan fruit, groente, volkoren granen, peulvruchten, plantaardige zuivel, noten, zaden, supplementen en vocht. Deze lijst is geïnspireerd op de Dagelijkse Dozijn uit het boek Hoe overleef je van Michael Greger. Het verschil met Lisa’s checklist is dat deze aangepast kan worden op jouw behoefte, want deze verschilt uiteindelijk per persoon. Ben je bijvoorbeeld zwanger, of sport je fanatiek, dan is jouw behoefte waarschijnlijk anders dan gemiddeld. Ook dit wordt in het boek besproken.

Advies op maat

Wat Vegan Vibes anders maakt dan alle andere boeken, is de informatie voor specifieke doelgroepen. Zo zijn er tips te vinden voor mensen die borstvoeding geven, die hun kinderen plantaardig willen opvoeden, maar ook voor mensen die willen aankomen of afvallen. Ook wordt er een uitleg gegeven over welke voedingsstoffen een positief effect zouden kunnen hebben op gezondheidsklachten als vermoeidheid, huidproblemen en darmklachten. Dit weliswaar vanuit het oogpunt van een diëtist, niet vanuit een medico.

Vegan recepten voor elk moment van de dag

Tot nu toe dus al genoeg informatie om een boek mee te vullen, maar dan komen er nog zestig smakelijke recepten die je het water in de mond doen lopen. De fotografie is prachtig en de recepten zien eruit alsof ze goed te maken zijn voor iedereen. Voor elk moment van de dag is er een recept te vinden. Denk aan een gezonde smoothie voor het ontbijt, een Aziatische wrap voor de lunch, een verwarmend pindastoofpotje voor het diner en als afsluiter een heerlijk, zoet amandel-speculoosdessert.

Je leest het al: wij zijn enthousiast over Vegan Vibes. Het is een fijn boek om erbij te pakken, of het nu is om informatie op te doen, geïnspireerd te raken of om ermee de keuken in te gaan.

Proeven?

Wil jij alvast wat uit het nieuwe boek van Lisa Steltenpool proberen? Wij mogen twee recepten met je delen.