maandag, 21 september 2020

Dit fruit kan ook op de barbecue

En zo gril je het

Als het eerste zonnestraaltje doorbreekt, wordt de barbecue ook weer tevoorschijn gehaald. Vlees, vis en verschillende groenten worden op de barbecue gegooid, maar wist je dat ook veel fruitsoorten geschikt zijn om gegrild te worden? Dat is weer eens wat anders dan die standaard fruitsalade.

Aardbeien

Kleine vruchten zoals aardbeien zijn heerlijk op de barbecue, maar ze kunnen snel door het rooster vallen. Het is dus handig om ze aan een spies te rijgen, maar ook in een aluminium bakje zullen ze garen. Aardbeien hebben twee tot drie minuten nodig aan beide kanten om te warm en zacht te worden.

Abrikoos

Bij abrikozen is het, net als bij andere steenvruchten, belangrijk dat deze niet overrijp is. Je halveert de vrucht, verwijdert de pit en grilt beide kanten voor drie tot vier minuten. Heerlijk met een bolletje ijs en een blaadje verse munt!

Ananas

Ananas gril je gewoon met schil en al. Snij de ananas in acht stukken in de lengte, verwijder de harde binnenkant en laat beide kanten zo’n drie minuten garen. Je kunt de ananas ook in schijven snijden. Ook hier haal je het harde, middelste gedeelte eruit, maar je verwijdert daarbij de schil. Afhankelijk van de dikte van de schijven, grill je beide kanten hier drie tot vier minuten.

Appel

Als er al fruit op de barbecue terecht komt, is dit meestal tropisch fruit. Een simpele, Hollandse appel doet ook wonderen. In dikke plakken hebben beide kanten twee tot drie minuten nodig, maar een appel kun je ook poffen. Verwijder hiervoor het klokhuis en wikkel de appel in wat aluminiumfolie. Leg de appel voor een kwartier tot twintig minuten tussen de hete kolen. Als de appel zachter aanvoelt, is-ie klaar. Warme appel is heel lekker met wat kaneel en geroosterde nootjes.

Banaan

Een gegrilde banana split? Dat kan! Voor de gezonde versie halveer je de bananen, maar laat de schil er wel omheen. Gril beide kanten voor ongeveer drie minuten. Een andere, ietwat ongezondere manier is dat je een snee in de banaan maakt. Vul de banaan met stukjes pure chocolade, druk dicht, pak ‘m in in aluminiumfolie en leg de banaan voor een kwartier op de barbecue. Serveer met vanille-ijs, chocoladesaus en nootjes om er echt een feestje van te maken.

Kersen

Net als met aardbeien, wil je kersen aan een spies rijgen of in een aluminium bakje leggen. Je kunt ze hier eventueel halveren. Kersen hebben aan beide kanten twee tot drie minuten nodig.

Kokos

Als je een kokosnoot open kunt breken, is het interessant om de witte kant van een kokosnoot eens op de barbecue te leggen. Wanneer het vlees goudbruin kleurt, kun je het er gemakkelijk met een vork of mes uitschrapen.

Mango

Om een mango te grillen, schil en snij je deze in vier tot zes parten. Elke kant heeft drie tot vier minuten nodig. Gegrilde mango is niet alleen lekker met ander fruit, maar ook in hartige gerechten.

Nectarine

Een nectarine bereid je net zoals een abrikoos: halveer de niet te rijpe vrucht, verwijder de pit en gril beide kanten. Omdat nectarines groter zijn, gril je deze voor vijf tot zes minuten per kant.

Papaja

Als deze tropische vrucht beschikbaar is, is het leuk om de papaja uit te proberen op de barbecue. Snij de vrucht in parten en verwijder de pitjes. Gooi deze niet weg: je kunt de peperachtige papaja pitjes goed gebruiken in een salade. Gril beide kanten van de papaja voor drie tot vier minuten. Besprenkel met wat limoensap om de smaken nog meer uit te laten komen.

Peer

Het hoeft niet zo moeilijk te zijn: ook peer kun je op de barbecue leggen. Halveer het fruit, verwijder de zaadlijsten en geef beide kanten vijf tot zes minuten op de barbecue. Serveer bijvoorbeeld met wat siroop en rozemarijn.

Perzik

Perziken bereid je net zoals nectarines: halveer de niet te rijpe vrucht, verwijder de pit en gril beide kanten voor vijf tot zes minuten per kant. Serveer zo of met een bolletje ijs.

Pruim

Ook bij een pruim verwijder je de pit nadat je de vrucht gehalveerd hebt. Een pruim heeft per kant drie minuten nodig op de barbecue. Serveer bijvoorbeeld met feta in het midden.

Vijgen

Bij vijgen is het belangrijk dat je vijgen gebruikt die nog niet overrijp zijn. Doe je dit wel, dan zullen ze uit elkaar vallen. In zo’n geval kun je ze het beste garen in een aluminium bakje. Vijgen hebben gehalveerd aan beide kanten ongeveer drie minuten nodig. Serveer met een bolletje ijs, maar ook in een salade komt de gegrilde vijg goed tot zijn recht.

(Water)meloen

Meloen op de gril? Het kan! Bij watermeloen laat je de schil om het vruchtvlees, zodat je de partjes heelhuids van de barbecue kunt halen. Snij de meloen in plakken van ongeveer twee centimeter dik. Beide kanten hebben een tot twee minuten nodig op de barbecue. Pas wel op voor spetters, want de watermeloen zal wat vocht verliezen. Uiteindelijk krijgt de watermeloen een vlezige structuur. Heerlijk door salades! Ook met andere meloensoorten kun je barbecueën. Deze snij je in parten en gril je aan beide kanten voor twee tot drie minuten.