Kun je te veel fruit eten?

Overal waar 'te' voor staat is nooit goed, behalve…

Getty Images

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: kun je te veel fruit eten?

Fruit is gezond: het zit namelijk boordevol vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Het advies is om er twee porties per dag van te eten. Maar wat als je het zo lekker vindt dat je er meer van wil eten? Kun je te veel fruit eten?

Het antwoord ligt tussen ja en nee in. Ja, want overal waar ‘te’ voor staat is nooit goed — behalve tevreden natuurlijk. Maar ook nee, want zo lang je de rest van de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft, kun je fruit blijven eten.

Wat zegt het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen bewust om minstens twee stuks fruit per dag te nemen en noemt hierbij geen maximum. “Genoeg fruit eten hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Als je steeds voor ander fruit kiest, kun je de verschillende voedingsstoffen uit fruit optimaal benutten,” zegt woordvoerder en voedingsdeskundige Patricia Schutte.

Meer dan twee stuks fruit is prima

Dagelijks enkele stuks meer fruit eten dan aanbevolen kan prima volgens Schutte. “Een Schijf van Vijf-voedingspatroon voorziet in 85 procent van de energiebehoefte van volwassenen, dus is er nog ruimte om de 15 procent extra kcal zelf aan te vullen. Voor mannen is dat ongeveer 375 kcal voor vrouwen ongeveer 300 kcal. Kies je ervoor om dit deels aan te vullen met fruit, dan is dat een prima keuze.”

Welk fruit kun je beter laten liggen en welke niet?

Valentine Dillisse, arts voor integrale geneeskunde en leefstijl en op sociale media bekend als Dokter Valentine, kan dit beamen: “Er is geen literatuur die laat zien dat je maximaal twee stuks fruit zou mogen nemen. Ook is er geen fruit dat je zou moeten mijden, maar het is wel aan te raden om de hele vrucht te nemen en niet het sap. Dit omdat de vezels zorgen voor een snellere verzadiging: je drinkt gemakkelijk sap van vier sinaasappels, maar eet maar eens vier sinaasappels achter elkaar weg. Kauwen is belangrijk voor een goede vertering, die verzadiging en een langzame opname van fruitsuikers in het bloed.” Aanraders heeft Dillisse wel: “Van vooral bessen als blauwe bessen, frambozen, aardbeien, bramen en van citrusvruchten worden mooie effecten op de gezondheid beschreven.”

Toch geldt er een kleine kanttekening. Schutte: “Eet je structureel veel meer fruit dan aanbevolen, dan heb je minder ruimte voor ander eten of drinken uit andere vakken van de Schijf van Vijf, waardoor je niet genoeg verschillende voedingstoffen binnenkrijgt.

Te veel fruit kan tot darmproblemen leiden

Daarbij kan te veel fruit op je darmen werken, waarschuwt de voedingsdeskundige. Fruit bevat fructose, ook wel fruitsuikers genoemd. Die fructose kan bij een te hoge inname zorgen voor buikpijn, een opgeblazen gevoel of zelfs diarree. Ook kan je tandglazuur beschadigd raken bij het overmatig eten van fruit. De zuren in fruit tasten het glazuur aan en wanneer deze geen rust krijgt om te herstellen door de continue inname van fruitzuren, ontstaan er gaatjes (cariës).

Het beste advies is volgens Schutte daarom dus om dagelijks ongeveer 200 gram fruit en 250 gram groente te nemen en dit aan te vullen met alle andere benodigde voedingsstoffen zoals die bijvoorbeeld in de Schijf van Vijf staan vermeld.

Heb jij ook een goede vraag? Stuur ons een mail.

Auteur 
  • Miriam Groot