zondag, 15 december 2019

Moet ik verse sojabonen koken?

Moet ik verse sojabonen koken in verband met de hoeveelheid lectine die erin zit? En hoe zit dat dan met sperziebonen?
Kim

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Verse sojabonen uit de koeling kun je het beste koken voor je ze eet. Verse sojabonen zijn rauw of maar kort verhit. In rauwe peulvruchten, zoals sojabonen, komt de natuurlijke gifstof lectine voor. De hoeveelheid lectine in verse sojabonen is niet precies bekend. Lectine wordt door verhitting onschadelijk gemaakt.

Het advies is om verse sojabonen uit voorzorg 6 tot 8 minuten te koken voor je ze eet.

Symptomen lectine-vergiftiging

Van rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten kun je last krijgen van je darmen. De verschijnselen van een lectinevergiftiging zijn buikpijn, misselijkheid, koorts en lichte diarree. Deze klachten komen vaak binnen drie uur. Meestal voel je je na ongeveer vier uur beter. Als je veel en vaak lectine binnenkrijgt, dan kunnen je darmen en nieren beschadigd raken. Daardoor kun je voedingsstoffen minder goed opnemen.

Gedroogde sojabonen

Ook in gedroogde peulvruchten, zoals gedroogde sojabonen of kidneybonen, komt lectine voor. De hoeveelheden zijn hoger dan in verse peulvruchten. Bij gedroogde peulvruchten maak je lectines onschadelijk door ze te weken in water en ze minimaal 10 minuten te koken.

Sperziebonen

Ook in sperziebonen zitten lectines. Om deze reden kun je ze beter niet rauw eten. Kook of wok ze 10 tot 15 minuten. Sperziebonen in pot en blik kunnen wel gegeten worden zonder te koken, want deze zijn al gekookt.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.