Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Pompoen: een typische herfstgroente

Boordevol vezels, vitamines en mineralen

In het sprookje van Assepoester wordt de pompoen omgetoverd tot een koets. Maar deze typische herfstgroente is zoveel meer dan een potentieel vervoermiddel. Pompoen is namelijk ontzettend lekker en vooral ook heel gezond. Voor je ogen bijvoorbeeld, maar ook voor de prostaat.

Op het eerste gezicht zou je het misschien niet zeggen, maar de pompoen is familie van de komkommer, augurk en courgette. Deze groenten heten officieel de Curcubitacea-familie: de komkommerachtigen. De vruchten groeien aan planten laag bij de grond.

Soorten

Ieder kent de grote oranje reuzepompoen, maar er zijn veel verschillende soorten. In Nederland vind je vooral ook veel kleinere soorten op de groenteafdeling, zoals bijvoorbeeld de pattison (wit en ovaal), winterpompoen (bleekoranje met wasachtige schil), eikelpompoen (hartvormig, donkergroen met oranje vlekjes) en spaghettipompoen (langwerpig, bleekgeel, langdradig vruchtvlees).

Vezels en vitamines

Als groenten zijn pompoenen in Nederland nog niet zo lang bekend, de meeste mensen gebruiken pompoenen vooral als decoratie. Dat de pompoen heerlijk en ook nog eens ontzettend gezond is begint langzaam door te dringen. De vrucht heeft een lage energetische waarde (weinig calorieën), maar bevat veel vezels. Hartstikke goed voor de spijsvertering. Pompoen is ook rijk aan calcium, ijzer, vitamine C en E.

Vooral de oranje pompoen zit vol met bètacaroteen wat in het lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Deze vitamine is goed voor de huid, maar helpt ook om goed te zien. Een tekort aan deze vitamine kan namelijk leiden tot droge ogen en een verstoord nachtzicht.

Pompoenpitten

Ook de pompoenpitten zijn erg gezond. De pitten komen we tegenwoordig vaak in brood tegen, maar ze zijn ook los verkrijgbaar of in pompoenpittenolie. Daarnaast worden pompoenpitten vaak verwerkt in voedingssupplementen voor een gezonde blaas- of prostaatfunctie. Dit is niet zonder reden: pompoenpitten versterken namelijk de blaas en prostaat.

Kopen en bewaren

Pompoenen zijn volop te koop in de herfst en winter. Bij het kopen van een pompoen moet je er op letten dat de vrucht stevig is en geen zachte plekken vertoont. Vervolgens bewaar je de hele pompoen op een koele droge plek, niet kouder dan 8 graden. Op die temperatuur is de pompoen tot wel twee maanden houdbaar. Een stuk gesneden pompoen kun je, verpakt in aluminium- of vershoudfolie, in de koelkast drie tot vijf dagen goed houden. Eventueel kun je pompoen ook invriezen.

Schoonmaken en bereiden

Voor de bereiding van pompoen is het belangrijk om de pompoen goed te wassen. Halveer de pompoen vervolgens en snij de pompoen in schijven. Verwijder de draden en de pitten met een lepel of mesje. Snij het vruchtvlees in blokje. Schillen is niet nodig. De schil kan meegegeten worden en wordt goed zacht bij verhitting. Reken bij het koken of roerbakken van pompoen op een bereidingstijd van vijf tot tien minuten.

Zin om met pompoen aan de slag te gaan? Probeer dan eens deze heerlijke pompoensoep.

Bron(nen):