dinsdag, 29 september 2020

Hoe herstel je van een hardloopwedstrijd?

Tips om te herstellen

Goed voorbereid beginnen aan een zware hardloopwedstrijd is een must. Maar wat erna? Enkele nuttige tips voor wie snel hersteld wil zijn.

1. Drink voldoende
Om 1 liter uitgezweet vocht te vervangen, moet je 1,5 liter drinken. Het duurt immers enige tijd voor het vocht weer helemaal doorgedrongen is in alle weefsels die wat uitgedroogd zijn. Ondertussen doen de nieren hun werk en pompen ze een deel van wat je gedronken hebt al naar buiten, nog voor het nuttig aangewend werd.
 
2. Eet zo snel mogelijk iets
Eet zo snel mogelijk na de inspanning iets. Eenvoudige boterhammen of broodjes, bijvoorbeeld met kaas en jam, zijn perfect en veel goedkoper dan veel sportdranken en -voeding. Een glas melk of een milkshake na de wedstrijd is ook geen slecht idee.

Vermijd vettige snoeprepen, zoals Mars, Snickers en dergelijke. Ze bevatten relatief veel vetten en die heb je helemaal niet nodig om te herstellen. Koolhydraten wel.

Tijdens de eerste twee uur na de inspanning herstellen de koolhydraatreserves zich het snelst. Wacht je langer, dan kan het dagen duren voor die voorraden weer helemaal opgevuld zijn. Een voldoende grote aanvoer van koolhydraten versnelt het herstel van de opgelopen spierschade.

3. Geen alcohol
Drink geen alcohol de eerste uren na je inspanning. Drink andere dranken om je vocht- en voedingsbehoeften te herstellen. Pas daarna is het eventueel tijd voor een glas bier of wijn. Maar overdrijf niet, want alcohol is een vochtafdrijver en die heb je echt niet nodig als je uitgedroogd bent.

4. Plat op de grond, met de benen omhoog
Soms worden mensen duizelig of vallen ze flauw na de aankomst. Dat komt doordat hun bloeddruk na het stopzetten van de inspanning plotseling sterk daalt en hun hersenen te weinig zuurstof krijgen.

De beste oplossing is even plat op de grond gaan liggen met de benen omhoog. Ben je na 5 tot 10 minuutjes weer helemaal opgeknapt, dan kun je gerust zijn. Een plotse daling van de bloeddruk na een langdurige inspanning is helemaal niets ernstigs. Het is perfect normaal.

5. Sauna, massage of bad
Er is geen bewijs dat een sauna, een massage of een lekker warm bad je sneller helpt herstellen. Maar als je ervan geniet, waarom zou je het dan laten?

Trefwoorden: