dinsdag, 11 mei 2021

'Intensief sporten beter voor jongeren'

Een korte intensieve sportsessie voor het eten van een vetrijke maaltijd is beter voor de bloedvaten van jonge mensen dan de op dit moment aanbevolen inspanning op matige intensiteit.

Dat stellen wetenschappers van de University of Exeter. Hart- en vaatziekten zijn in veel landen de belangrijkste oorzaak van overlijden en het proces dat hier aan ten grondslag ligt, begint vaak al op jonge leeftijd. Een beperking van de functie van de bloedvaten wordt gezien als een van de eerste gebeurtenissen in dit proces en het is bekend dat dit gebeurt in de uren na een vette maaltijd. Beweging voor die maaltijd kan deze beperking voorkomen, maar tot nu toe heeft wetenschappelijk onderzoek nog niet getoond wat voor soort beweging het beste is.

Onderzoek

Het onderzoek - gepubliceerd in het American Journal of Physiology, Heart and Circulatory Physiology - vergeleek het effect van een hoge intensiteit intervaltraining met een gematigde training bij jongens en meisjes nadat ze een vette milkshake gedronken hadden. Daaruit bleek dat 25 minuten gemiddeld fietsen een afname in de bloedvatfunctie na de milkshake wist te voorkomen. Het effect van 8 minuten intensief fietsen was echter nog groter: niet alleen werd de beperking voorkomen, maar de bloedvatfunctie werd zelfs iets beter.

Intensief

"Ons onderzoek laat zien dat de intensiteit van beweging een belangrijke rol speelt bij het beschermen van de bloedvaten van jonge mensen na het eten van een vette maaltijd", vertelt onderzoeker Alan Barker. "Verder vonden zowel de jongens als meisjes de intensieve training leuker om te doen. En aangezien veel kinderen de aanbevolen hoeveelheid van een uur matig intensieve beweging niet halen, vormen korte intensieve beweegmomenten een aantrekkelijk alternatief."

In vervolgonderzoek willen de wetenschappers niet alleen naar gezonde adolescenten kijken, maar ook jongeren bestuderen die een risicofactor hebben voor hart- en vaatziekten zoals obesitas en diabetes type 1.

Bron(nen):