donderdag, 17 oktober 2019

Je huid verbeteren met vitamines

Via de huid of via voeding?

Je huid heeft, net zoals de rest van je lichaam, een goede verzorging nodig. Vitamines zijn van groot belang voor een gezonde huid. Maar maakt het nog uit of die uit je voeding of uit een crème komen?

Je lichaam maakt continu allerlei stofjes aan. Een van die stofjes zijn vrije radicalen. Deze worden vaak gezien als de grote boosdoeners als het op huidbeschadiging aankomt.

Natuurlijk proces

Maar de productie van vrije radicalen is een natuurlijk proces, dat niet stopgezet kan worden. De vrije radicalen kunnen wel verminderd worden door antioxidanten. De bekendste antioxidanten zijn de vitamines A, C en E.

Vitamines via de huid

De huid is gebouwd om te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De bovenste laag huid bestaat uit allemaal dode cellen, die een barrière vormen tegen stoffen van buiten.

Hierdoor hebben alleen hooggedoseerde, medicinale crèmes het vermogen om door de huid binnen te dringen tot de levende cellen. Deze crèmes zijn uitsluitend op doktorsvoorschrift te krijgen.

In veel gezichtcrèmes zitten tegenwoordig ook vitamines verwerkt. Het effect van deze vitamines is minder bekend. Onderzoekers vinden over het algemeen geen effect.

Het lijkt er dus op dat de vitamines van binnenuit, via de voeding, moeten komen. Maar vitamines in crèmes doen ook zeker geen kwaad. Bovendien is het mogelijk zo dat zelfs de kleine hoeveelheden van gezichtscrèmes bij langdurig gebruik wel een positief effect hebben.

Vitamines via de voeding

Vitamines in je voeding hebben zeer zeker wel een positieve invloed op je huid. De belangrijkste vitamines voor je huid zijn vitamines A, C en E. Vooral als je rookt is vitamine E van groot belang.

Naast de antioxidanten zijn de B-vitamines ook belangrijk voor je huid. Zeker als je veel last hebt van stress is het verstandig om extra vitamine B in te nemen. En dan vooral vitamine B2, B3, B5, B6 en B8.

Waar zit het in?

Vitamine C wordt met name veel gevonden in citrusvruchten, maar ook in vele andere vruchten en groenten. In noten en zaden zit veel vitamine E. Maar ook bessen, bosvruchten, pruimen, avocado en soja bevatten deze vitamine.

Belangrijke bronnen voor vitamine A zijn lever, vis, melkproducten en boter. Daarnaast wordt er in Nederland vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten tot het niveau van boter.

Vitamine A wordt ook door het lichaam aangemaakt uit bètacaroteen. Dit wordt gehaald uit oranje groente en fruit, zoals wortels en zoete aardappelen. Donkergroene groenten zijn hier ook een goede bron van.

Vitamine B vind je vooral in gistbevattende producten als brood en marmite. Lever en verschillende soorten bonen bevatten ook veel vitamine B.

Gevarieerd eten, met veel vitamines, stelt rimpelvorming zo lang mogelijk uit. Daarnaast kun je het beste genoeg water drinken (minimaal 1,5 liter) en niet roken.