maandag, 21 oktober 2019

Calcium, vitamine K en D voor sterke botten en gezond hart

Botontkalking en aderverkalking bij ouderen en vrouwen na de overgang

Gebruik je een calciumsupplement? Denk dan ook aan extra vitamine K en D. Uit een grootschalig onderzoek blijkt namelijk dat het slikken van supplementen met calcium, in combinatie met of zonder vitamine D, een hoger risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten met zich meebrengt. Vitamine K erbij innemen is belangrijk om dit te voorkomen. Hoe zit dit precies en wat is de rol van vitamine K en D?

Naarmate je ouder wordt, vergroot de kans op botontkalking en krijg je vaak het advies om extra calcium te nemen voor het behoud van sterke botten. Ook vrouwen na de overgang krijgen regelmatig dit advies. Door ouderdom en hormonale veranderingen in de menopauze wordt er meer botweefsel afgebroken dan aangemaakt. Dit kan leiden tot botontkalking. Calcium is een mineraal dat nodig is voor het behoud van sterke botten. Uit onderzoek blijkt dat in sommige gevallen de extra calcium-inname niet in de botten, maar op een verkeerde plaats in het lichaam terecht kan komen.

Botontkalking gaat vaak samen met aderverkalking

Verschillende studies hebben aangetoond dat botontkalking - ook wel osteoporose genoemd - vaak samen gaat met aderverkalking, met name in vrouwen na de overgang . Dit heeft te maken met de extra inname van calcium die in plaats van in de botten, in de aderen terecht kan komen. Dat kan zorgen voor een verharding van de vaatwand en heet aderverkalking. Bloedvaten worden nauwer, waardoor de bloeddruk stijgt en het hart extra hard moet werken. Met een groter risico voor hart- en vaatziekten als gevolg.

De juiste balans met calcium, vitamine K en D

Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat de werking van calcium op zowel de botten als aderen veroorzaakt wordt door een tekort aan vitamine K in het lichaam. Het gebruik van vitamine K-supplementen draagt bij aan een goede botgezondheid en aan soepele, gezonde aderen. Vitamine K speelt samen met vitamine D een belangrijke rol in het transport van calcium vanuit het bloed naar de botten. Een goede balans van deze drie voedingsstoffen in ons lichaam is erg belangrijk. Samen dragen vitamine D, vitamine K en calcium sterk bij aan een goede botkwaliteit, kleinere kans op fracturen, minder aderverkalking en gezonde, elastische bloedvaten. De status van alle drie de vitamines in ons lichaam moet daarom goed in balans zijn.

Vitamine K2 in voeding

Er zijn twee soorten vitamines: vitamine K1 en vitamine K2. Met name vitamine K2 speelt een essentiële rol in het behoud van een goede botkwaliteit en elastische, soepele aderen. Omdat het lichaam weinig vitamine K kan opslaan, is het belangrijk om dagelijks voldoende vitamine K binnen te krijgen. Vitamine K2 komt met kleine hoeveelheden voor in vlees, zuivelproducten en bepaalde gefermenteerde producten. Onderzoek wijst uit dat van onze totale vitamine K inname, maximaal een kwart uit vitamine K2 bestaat. Deze inname is mogelijk niet voldoende voor een optimale K2-status in het bloed.

Voldoende vitamine D of K innemen

Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar worden geadviseerd om 10, dan wel 20 microgram extra vitamine D te nemen. Als je bijvoorbeeld alleen een hooggedoseerd calciumsupplement gebruikt, met of zonder vitamine D, dan kan het zinvol zijn om er ook een vitamine K-supplement bij te gebruiken. Met name als je denkt dat je onvoldoende vitamine K uit voeding binnenkrijgt, bijvoorbeeld omdat je weinig zuivel, vlees en gefermenteerde producten eet.

Bronnen:

  • Wasilewski, G., Vervloet, M., & Schurgers, L. J. (2019). The bone–vasculature axis: calcium supplementation and the role of vitamin K. Frontiers in cardiovascular medicine, 6, 6.
  • Cockayne, S., Adamson, J., Lanham-New, S., Shearer, M. J., Gilbody, S., & Torgerson, D. J. (2006). Vitamin K and the prevention of fractures: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Archives of internal medicine, 166(12), 1256-1261.
  • Knapen, M. H., Braam, L. A., Drummen, N. E., Bekers, O., Hoeks, A. P., & Vermeer, C. (2015). Menaquinone-7 supplementation improves arterial stiffness in healthy postmenopausal women. Thrombosis and haemostasis, 113(05), 1135-1144.
  • Halder, Maurice, et al. "Vitamin K: Double Bonds beyond Coagulation Insights into Differences between Vitamin K1 and K2 in Health and Disease." International journal of molecular sciences 20.4 (2019): 896

Bron(nen):