Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 24 maart 2017

5 afvaltips die niet werken

Trap er niet in

Op zoek naar adviezen over hoe je gemakkelijk gewicht verliest, kom je de gekste tips tegen. Deze vijf tips lees je regelmatig op internet en in tijdschriften, maar trap er niet in: ze werken toch niet.

1. Vervang frisdrank door vruchtensap

Het lijkt misschien reuzegezond, liters versgeperste sap soldaat maken. Of desnoods een smoothie uit de supermarkt. Hoewel er in verse sapjes uiteraard meer vitamines zitten dan in een glas cola, heeft frisdrank vervangen door vruchtensap geen zin als je probeert af te vallen.

Vruchtensappen bevatten suikers en dus energie. Een glas vruchtensap bevat al gauw 65 kilocalorieën, een smoothie 125 (afhankelijk van welke vruchten en eventuele toevoegingen er gebruikt zijn). Zit je de hele dag aan de sapjes, dan tank je ongemerkt heel wat calorieën naar binnen. Bovendien geeft een glas drinken een minder vol gevoel dan een stuk fruit eten. Vervang frisdrank dus het liefst door water = 0 calorieën. Eet elke dag de aanbevolen twee stuks fruit voor de benodigde vitamientjes.

2. Gebruik grapefruit en citroen om vet af te breken

Uit een onderzoek van het Voedingscentrum is gebleken dat meer dan de helft van de Nederlanders (58 procent om precies te zijn) denkt dat grapefruit- en citroensap vet afbreken. Begin jij daarom ook de dag met water met een schijfje citroen of lepel je dagelijks een grapefruit naar binnen? Daar is niets mis mee, maar je word er niet lichter van. Er is geen enkel bewijs dat citroen, grapefruit of het sap van deze citrusvruchten vet afbreekt.

3. Drink extra veel water

Dat je van water ontgift en dus afvalt is een fabeltje. Het heeft ook geen effect op je stofwisseling. Heel veel water drinken en verder niets aan je leefstijl veranderen, helpt niks. Vervang je suikerrijke drankjes door water, dan scheelt dat natuurlijk wel in de calorieën die je op een dag binnenkrijgt. Ook als je trek hebt in iets lekkers, kan eerst een glas water drinken je helpen om de verleiding (wat langer) te weerstaan.

Voldoende water drinken is uiteraard wel belangrijk. Vind je dat lastig? Acht tips om meer water te drinken.

4. Snack niks meer na acht uur ’s avonds

Alles wat je na acht uur eet, wordt rechtstreeks omgezet in vet. ’s Avonds zou je stofwisseling er namelijk min of meer mee stoppen. Dus moet je volgens de bekende afvaltip je eetlust na achten bedwingen. Werkt dat?

Wel als je voorheen in de avonduren ongezonde snacks at en daar mee stopt. Maar eigenlijk maakt het weinig uit of je voor of na een bepaald tijdstip eet, het gaat erom wat je gedurende de hele dag eet en drinkt. Je stofwisseling blijft gewoon doorwerken, ook na achten. Heb je na het avondeten nog trek, kies dan wel voor een slank tussendoortje als je op je lijn let.

5. Stap over op light-chips

Als de term 'light' op een verpakking staat, zou je denken dat het betreffende product goed voor de lijn is. Toch is dat niet per se het geval. Fabrikanten mogen namelijk 'light' op hun etenswaren zetten als er minstens 30 procent minder calorieën, vet of suiker in zit dan bij de 'gewone' variant. Zeker bij zoutjes kun je hiermee de mist in gaan.

Misschien denk je dat je goed bezig bent als je voortaan kiest voor light-chips, maar in feite zijn deze niet veel slanker dan normale chips. Het vet is vervangen door koolhydraten en eiwitten, maar deze bevatten net zo goed calorieën. Hierdoor is light-chips bijna net zo calorierijk als gewone chips.

Bron(nen):