zaterdag, 6 juni 2020

Emotie-eter: hoe val ik af?

Ik ben 20 jaar en 1.75 en weeg 97 kilo. Ik ben 3 jaar geleden gestopt met roken en ben in 2 jaar tijd 20 kilo aangekomen. Ik werk in de zorg en ga naar school. Ik eet gewoon, maar ben ook een emotie-eter. Hoe kan ik nou gezond afvallen en dit ook vol houden? Juist door mijn uiterlijk ben ik erg onzeker.
Conny

Anita Mulderij, voedingsdeskundige

Wat knap dat je gestopt bent met roken. Je stofwisseling verandert daardoor een beetje waardoor het logisch is dat je een aantal kilo aankomt. 20 kilo kun je helaas niet aan de veranderde stofwisseling wijten. Het emotie-eten zal daar een grote oorzaak van zijn.

Complex proces

Afvallen is een complex proces. Er komt meer bij kijken dan alleen maar minder eten en meer bewegen. Het lijkt erop dat je hormonen uit balans zijn, door onder andere het eten van suikers, waardoor je steeds meer aankomt. Om die weer in balans te krijgen en je lichaam vet te laten verbranden, is het heel belangrijk dat je koolhydraatarm gaat eten en bewerkte producten zoveel mogelijk gaat vermijden.

Voeding

Stop met het eten van brood, aardappelen, pasta, rijst, pizza, ontbijtgranen en andere producten waaraan suikers toegevoegd zijn. Vervang deze voedingsmiddelen door havermout, zoete aardappel en quinoa.

Zorg er voor dat de rest van je voeding enkel bestaat uit vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, oliën, groenten, peulvruchten en fruit.

Dranken

Wat ook heel belangrijk is als je af wilt vallen is dat je voldoende water drinkt. Stop met het drinken van frisdranken, vruchtensappen en energydranken en drink alleen nog water, kruidenthee en maximaal twee kopjes koffie per dag.

Tussendoortjes

Zorg dat je altijd gezonde tussendoortjes bij je hebt. Bijvoorbeeld worteltjes, komkommer, radijs, een stuk fruit, een handje ongezouten noten etc. Als je wilt snaaien, neem dan dat. Dit scheelt enorm veel calorieën en je zal merken dat je het steeds lekkerder gaat vinden.

Niet te weinig eten

Het gaat er niet om dat je weinig eet om af te kunnen vallen maar dat je de juiste voedingsmiddelen kiest. De genoemde voedingsmiddelen voorzien je lichaam van veel belangrijke voedingsstoffen die jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Als je enkel deze voedingsmiddelen eet zal je daardoor geen honger hebben en toch afvallen.

Bewegen

Blijf lekker bewegen en zorg daarnaast ook voor voldoende ontspanning naast je drukke werk en school.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Anita Mulderij is voedingsdeskundige bij jasperalblas.nl. Zij beantwoordt niet langer vragen voor Gezondheidsnet.

 

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.