dinsdag, 17 september 2019

En dan... balansdagen

Het geheim van slanke mensen

Je bent op gewicht, en je wilt dat graag blijven. Er is een heel simpele manier: stel balansdagen in.

Je hebt een dieet gevolgd, je bent nu slank. Maar altijd en overal liggen verleidingen op de loer. Kun je die altijd en overal weerstaan? Hoeft ook niet. Neem een voorbeeld aan je slanke medemens. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een gezond lichaamsgewicht praktisch allemaal hetzelfde doen om slank te blijven: ze voeren automatisch balansdagen in. Na een dagje meer eten, eten ze een dagje minder.

De balansdag is een Nederlandse vinding. Hoewel vinding? De Nederlanders gaven in 2006 een naam aan wat veel mensen al uit zichzelf deden: het teveel aan calorieën op de ene dag, de andere dag compenseren. Om mensen die kampten met gewichtsproblemen vertrouwd te maken met die balansdagen, gaven de 'uitvinders' ervan tips en trucs om de dag door te komen. De belangrijkste boodschap: je hoeft niet minder te eten, als je maar voor minder calorieën kiest. Dus: een boterham met chocoladepasta vervangen door een boterham met appelstroop – even zoet, minder calorieën.

Een balansdag is beslist geen dieetdag

Je hoeft alleen je totale calorie-inname iets te beperken om zo de energiebalans te herstellen en de weegschaal weer de goede kant uit te laten slaan. Belangrijk is: gebruik je gezonde verstand en doe niet aan struisvogelpolitiek. Dat betekent: besef dat je te veel hebt gegeten, verdring het niet. Voel je je iets te vol na de maaltijd, dan heb je te veel gegeten. Heb je evenveel gegeten als altijd, maar tegen je gewoonte in de hele dag niets aan beweging gedaan, dan heb je te veel gegeten. Twijfel je nog? Ga dan de volgende ochtend maar even op de weegschaal staan.

Je hebt te veel gegeten, niets aan de hand.

Op de balansdag ontbijt je gewoon, maar kies je wel voor calorie-arm. Heb je echt geen tijd om te ontbijten, maak dan toch snel iets klaar voor onderweg. Zo kom je niet in de verleiding om een snelle, calorierijke snack te nemen. De lunch kan bestaan uit een salade, een kop soep of desnoods een broodje met een gekookt ei. Een maaltijdsoep vervangt de warme maaltijd: dat vult uitstekend en is caloriearm, als je de soep tenminste zelf hebt bereid. Sowieso is het beter om op je balansdag zelf te koken, want de verleidingen in een restaurant zijn groot en een heerlijk gerecht bereid door vrienden kun je moeilijk afslaan.

In plaats van soep liever vis of vlees? Neem dan een magere soort en laat de saus achterwege. Als dessert neem je natuurlijk vers fruit, eventueel met wat magere yoghurt. Ook tussendoortjes vervang je door fruit. En de drankjes op een balansdag? Water, thee en zwarte koffie zonder suiker.

Extra bewegen dus

Minder calorieën opnemen of... meer calorieën verbruiken. Extra bewegen dus. Ga in de lunchpauze wandelen. Neem de fiets naar het werk, of parkeer de auto niet vlak voor de deur. Neem de trap in plaats van de lift, geef het huis een poetsbeurt en maai eindelijk eens dat gras.

Bron(nen):