donderdag, 26 november 2020

Het Hormoonbalansdieet

Tijd voor onderbouwing

Klopt het wat het Hormoonbalansdieet zegt: heeft voeding invloed op de hormonen in je lichaam? Op zich is de gedachte logisch. Denk maar aan iemand met diabetes of een humeurige vrouw vlak voor de menstruatie: hormonen hebben veel invloed op je welbevinden. Maar werkt het Hormoonbalansdieet echt op de hormonen of spelen er ook andere effecten een rol?

Het lichaam maakt zeer veel hormonen aan en allemaal hebben ze een andere functie. Als je gezondheid goed is, zijn alle hormonen goed op elkaar afgestemd en werken ze samen om je lichaam goed te laten functioneren. Maar als er een kink in de kabel komt, dan heb je een probleem. Het meest bekende voorbeeld van een verstoorde hormoonbalans is waarschijnlijk diabetes type 2.

Voorbeeld: insuline

Bij diabetes type 2 is het lichaam niet meer zo gevoelig voor het hormoon insuline. Insuline zorgt ervoor dat het suiker uit het bloed naar de spieren en andere lichaamscellen kan gaan. Als dat niet lukt, blijft er veel suiker in het bloed en krijgen de spieren te weinig brandstof. Je voelt je moe en futloos en het hoge suikergehalte is heel ongezond voor je lichaam.

De ongevoeligheid voor insuline wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van overgewicht en weinig beweging, in combinatie met genetische aanleg. Door afvallen, minder koolhydraten eten en meer bewegen kun je de insulinebalans weer herstellen. Sommige mensen met diabetes type 2 lukt het zelfs om hun ziekte totaal om te keren. Dit is misschien wel het beste bewijs voor de kracht van voeding op hormonen.

Het gelijk van het Hormoonbalansdieet

Voor insuline is de link overduidelijk. Maar hoe zit het met andere hormonen en voeding? Volgens de bedenker van het Hormoonbalansdieet, de levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman, kun je je hormonen weer in balans krijgen door de juiste voeding, bewegen en door het verminderen van stress. En daarin heeft Moorman groot gelijk. Want als je gezonder gaat leven, verbetert je gezondheid en zullen ook je hormonen in balans komen.

Maar… niet alleen je hormonen. Ook je darmflora, je spijsvertering, je energiepeil, je slaap en je humeur: álles profiteert mee als je gezonder gaat leven. Het is dus eigenlijk jammer dat het Hormoonbalansdieet zich alleen op de hormonen richt.

Is het Hormoonbalansdieet effectief?

Het effect van het Hormoonbalansdieet is moeilijk te meten. Natuurlijk kun je kijken of iemand zich beter voelt, of afvalt. Maar ligt dat effect dan aan de hormonen? Die zijn lastig te meten. Niet veel artsen laten testosteron meten of het insulinepeil bepalen.

Op zijn website schermt Moorman met een onderbouwing, die voor een groot deel bestaat uit positieve ervaringen van mensen die zijn dieet hebben gevolgd. Het lijkt daardoor dat het dieet voor veel mensen werkt, maar voor een échte onderbouwing moet er wetenschappelijk onderzoek worden gedaan. Dat ontbreekt nu nog en dat is jammer. Gezien de belangstelling voor dit dieet is het de hoogste tijd dat dit gebeurt.

Waarom geen melk en gluten?

Wat betreft de inhoud van het dieet: het is een soort combinatie tussen puur en onbewerkte voeding en het paleodieet. Dat zijn allebei voedingen die redelijk goed zijn onderzocht en die positieve effecten voor de gezondheid laten zien, al is daarbij meestal niet de link met hormonen gelegd.

Toch is er veel kritiek op Moorman, en dan vooral op het feit dat hij het gebruik van zuivel en gluten afraadt. Het is inderdaad discutabel of dit voor iedereen nou slechte producten zijn. Gezien de beperkingen en dieetregels is het slim om het Hormoonbalansdieet onder deskundige begeleiding te volgen.