Wednesday, 20 November 2019

Is het Paleodieet gezond?

Onlangs kwam ik een artikel tegen over het Paleodieet. Omdat ik zelf ook met een opleiding tot gewichtsconsulente bezig ben vroeg ik mij af of dit wel een juist dieet is. Volgens het Paleoprogramma mag je geen zuivel, brood en (volkoren)granen gebruiken. Zoals ik begrijp van mijn opleiding zijn dat juist producten die belangrijk voor je zijn, of heb ik dit verkeerd begrepen? Kun je mij vertellen wat er gebeurd als wij deze producten niet meer gaan gebruiken?
Amber
Amsterdam

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Je hebt het niet verkeerd begrepen. Producten die volgens het Paleodieet worden aanbevolen zijn groente, fruit, noten, vis en vlees. Zuivel en graanproducten en koolhydraatrijke producten, zoals brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en peulvruchten passen dus niet in dit dieet. Door het mijden van graanproducten en zuivel bestaat op lange termijn het risico op tekorten aan onder andere vezels en calcium.

Hoe is het idee van het Paleodieet ontstaan?  

Het Paleodieet gaat uit van de gedachte dat onze voorouders gedurende miljoenen jaren vlees, vruchten, noten en planten aten. De aanhangers van het Paleodieet denken dat hun genen in de loop van de evolutie perfect aangepast raakten aan deze producten. Toen de mens de landbouw uitvond ging deze meer granen eten. Omdat ons DNA niet op graanproducten zou zijn afgestemd, geloven de Paleoaanhangers  dat we tegenwoordig allerlei welvaartsziekten zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten krijgen.
Maar er is eigenlijk weinig bekend over wat onze voorouders daadwerkelijk aten. In ieder geval te weinig om de aanbevelingen van het Paleodieet te kunnen onderbouwen.

Pluspunten van het dieet

In het dieet eet je veel groente, fruit, noten en vis.

Minpunten van het dieet

In het Paleodieet eet je veel rood vlees. Rood vlees is vlees van rund, varken, geit en schaap. Het eten van veel rood vlees vergroot mogelijk de kans op darmkanker.
Als je geen zuivel neemt bestaat op de lange termijn de kans op een tekort aan calcium. Zeker omdat je het in het Paleodieet zuivel niet kunt vervangen door bijvoorbeeld sojamelk met extra calcium. Wil iemand toch Paleo eten? Om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium te komen moet iemand het volgende nemen:

  • Ruim een halve kilogram gekookte boerenkool,   of
  • 3 kilogram gekookte broccoli, of
  • 800 gram gekookte Chinese kool, of
  • 350 gram amandelen.

Doordat er geen brood, pasta en rijst op het menu staat heb je ook het risico op tekorten aan vezels. Wil je brood vervangen, dan moet je 560 gram gekookte groenten eten. Dat is alleen voldoende om de vezels uit je boterhammen te vervangen. Hiernaast moet je dan ook nog je gewone aanbeveling aan groente en fruit eten én de hoeveelheid vezels die pasta of aardappelen leveren vervangen.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.