Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 23 juni 2017

In online supermarkt shoppen mensen gezonder

Online je boodschappen bestellen is misschien wel gezonder dan een supermarkt bezoeken. Wie winkelt in een fysieke supermarkt koopt vaker ongezonde snacks zoals chips en chocolade dan mensen die online boodschappen doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent.

In een eerste studie werden meer dan 32 000 winkelbezoeken van zo’n 4 300 consumenten geanalyseerd. Het gaat hier om consumenten die afwisselen tussen online boodschappen bestellen en offline winkelen.

Meer uitgeven aan ongezond eten

De conclusie is opvallend: Wanneer een dergelijke consument online boodschappen bestelt, koopt hij voor gemiddeld 5,7 procent aan ongezonde voeding. Doet diezelfde consument in een gewone winkel boodschappen, dan spendeert hij maar liefst 10,4 procent aan ongezonde voeding.

Deze ongezonde voeding werd opgedeeld in vijf categorieën (zoute snacks, chips, chocolade, snoeprepen en snoepgoed) en voor elke categorie wordt hetzelfde, eenduidig verband gevonden: online geeft men proportioneel minder uit aan ongezonde voeding.

Verleiding

Daarnaast bestudeerden de onderzoekers ook de data van consumenten die ofwel énkel fysiek naar de supermarkt gaan, ofwel énkel online hun boodschappen doen. De data van meer dan 890.000 winkelbezoeken bij zo’n 166.000 consumenten toont eenzelfde eenduidig verband aan. Gemiddeld spenderen de online consumenten 5,6 procent van hun virtuele winkelmandje aan ongezonde producten terwijl de offline consumenten bijna het dubbele, ofwel maar liefst 11,1 procent uitgeven aan dergelijke ongezonde producten.

Het verschil in productpresentatie is volgens de onderzoekers de verklaring voor dit fenomeen. Tastbare producten in de supermarkt zijn verleidelijker en moeilijker te weerstaan dan foto’s van snacks en snoepgoed in een online shop, zo concluderen de onderzoekers. Dit is vooral het geval bij ongezonde voeding, omdat dergelijke aankopen vaak ongepland zijn. Hierdoor belandt er proportioneel meer ongezonde voeding in het fysieke winkelmandje dan in het virtuele winkelmandje. Bovendien kun je impulsaankopen uit de supermarkt meteen opeten.

Bron(nen):