zaterdag, 22 februari 2020

Normaal eetpatroon ondanks onregelmatige werktijden

Ik werk als stewardess en doordat mijn werktijden zo onregelmatig zijn, eet ik op de meest rare tijden of juist niet. Ik heb vaak honger en probeer niet te veel te eten. Maar ik kan maar lastig een normaal eetpatroon aanhouden.
Sharon

Willemijn Wissekerke, Voedingsdeskundige:

Onregelmatige werktijden zijn altijd erg lastig om in te plannen. Even snel tussendoor een snack eten, is vaak gemakkelijker dan een gezonde maaltijd.

Elke 3 uur

Belangrijk is dat je altijd regelmatig blijft eten. Dus om de 2 à 3 uur eet je iets. Hoelaat je dag begint en eindigt, maakt in principe niet zo veel uit, je begint altijd je dag met een ontbijt, dan een tussendoortje, de lunch, tussendoortje etc. Als je een erg lange dag hebt, mag je altijd een extra lunch nemen en een extra tussendoortje. Als je dag een stuk korter is, omdat je bijvoorbeeld die nacht ervoor hebt gewerkt, dan mag je het ontbijt of de lunch en 1 tussendoortje weglaten. Stel dat je dag om 12 uur begint, neem je dan je ontbijt (of lunch), om 15 uur een tussendoortje, om 18 uur het diner en om 21 uur weer een tussendoortje.

Als je dag “gewoon” om 7 uur ’s morgens begint, neem je dan je ontbijt, om 10 uur een tussendoortje, om 13 uur je lunch, 16 uur een tussendoortje, rond 18 uur je diner en om 21 uur weer een tussendoortje.

Soms kan het handig zijn om de lunch en het diner om te draaien, bijvoorbeeld als je ’s avonds moet werken. Neem dan tussen de middag je warme maaltijd en neem je broodmaaltijd mee naar je werk.

Gezonde snacks

Probeer altijd gezonde dingen mee te nemen naar je werk zodat je niet in de verleiding komt om ongezonde snacks te eten. Zorg altijd zelf voor de lunch of maak een gezonde keuze bij het restaurant of bij het buffet waar je gaat eten. Denk dan aan: volkoren brood, magere soorten beleg, 1 portie zuivel en besmeer je boterhammen met halvarine. Denk ook altijd aan minimaal 2 stuks fruit en 250 gram groente op een dag. En neem altijd gezonde tussendoortjes mee. Fruit kun je gemakkelijk van te voren klaarmaken en in een goed afsluitbaar bakje meenemen. Ditzelfde geldt voor rauwkost. Als je al een handje vol cherry tomaatjes of een stuk komkommer eet heb je al de helft van je dagelijkse portie groente binnen.

Andere tussendoortjes die je gemakkelijk mee kunt nemen: krentenkoekjes, plakje ontbijtkoek, mueslireep, krentenbol, van die kleine bakjes yoghurt, yoghurt snacks of een rijstwafel.

Avondmaaltijd

Als je de mogelijkheid hebt om maaltijden warm te maken, kun je ook altijd je eigen avondmaaltijd meenemen. Maak thuis altijd een portie extra en vries deze in, op je werk hoef je het dan alleen nog maar op te warmen en klaar is je gezonde maaltijd. Ook maaltijdsalades zijn erg handig om mee nemen en kant en klaar te koop. Pas dan wel op met de hoeveelheid dressing en extra ingrediënten zoals kaas of noten. Kant en klare magnetronmaaltijden raad ik niet aan, omdat die vaak veel vet en zout bevatten en te weinig groente.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.