donderdag, 12 december 2019

Slank eten op vakantie

Zo hou je de pondjes eraf

Voor de vakantie lette je goed op je voeding en ging je nog eens extra naar de sportschool om bikiniproof op het strand te verschijnen. Als je weer thuiskomt, zitten de afgevallen pondjes er allemaal weer aan en soms nog een paar extra. Klinkt dat bekend? Als je de juiste keuzes maakt, hoef je echt niet aan te komen tijdens je vakantie.

Door een beetje op te letten, kun je je calorieinname behoorlijk beperken. Op vakantie is de verleiding groot om de hele dag door van alles te knabbelen en meer alcohol te drinken. Probeer regelmaat te houden en drie hoofdmaaltijden per dag te houden. Sla bij de plaatselijke supermarkt gezonde tussendoortjes in. Zeker in een warm land is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Ga je uit eten, kies dan voor frisse salades, veel groenten, gegrild vlees of vis en vers fruit als dessert. Sla de broodjes die op tafel staan over. Sauzen, dressings en jus kun je apart laten serveren, zodat je er een kleine hoeveelheid van kunt gebruiken. Probeer de porties een beetje bescheiden te houden, door bijvoorbeeld alleen een voorgerecht te nemen of je hoofdgerecht met iemand te delen. Tot slot een paar tips voor de populairste vakantielanden:

Frankrijk

Croissantjes, pain au chocolat, allerlei kazen, wijn: Frankrijk is hét land voor mensen die van lekker eten houden. Helaas is het allemaal niet zo goed voor de lijn. Hoe is het toch mogelijk dat veel Françaises zulke slanke dennen zijn? Probeer op vakantie eens hun eetgewoontes uit. Eet veel vers fruit en groente. Geniet op je gemak aan tafel van een uitgebreide lunch en avondmaaltijd, zodat je geen trek meer hebt in tussendoortjes. Bewaar de lekkere kaasjes voor na het diner en proef dan een klein stukje, in plaats van grote hoeveelheden op brood te eten. Een glas rode wijn is gezond, maar hou het wel bij een glas. Ontbijt niet elke dag met croissants en chocoladebroodjes, maar kies ook eens voor een schaaltje magere kwark.

Spanje

Als je aan Spanje denkt, denk je meteen aan tapas, paella en tortilla. Spanjaarden eten later dan wij gewend zijn. De lunch staat rond drie uur op de planning en het diner begint niet voor tienen. Typisch Spaans zijn ook het scheutige gebruik van olijfolie en smaakmakers als uien, knoflook en peterselie. De vis en zeevruchten die in Spanje vaak op het menu staan, zijn een goede keuze als je op je lijn wilt letten, zo lang je niet voor gefrituurde vis kiest. Sla vette worst liever over.

Duitsland

Duitsland staat bekend om zijn bier en bratwurst, maar er is ook veel gezonds te vinden. Het zware, donkere brood in combinatie met mager vlees of 30+ kaas zorgt al voor een licht ontbijt en lunch. Kies ’s avonds voor ongepaneerde vis- en vleessoorten met rijst of gewone aardappelen in plaats van gebakken en gefrituurde bijgerechten. In restaurants zijn de porties vaak groot. Probeer een normale portie te eten, door je te bedenken of je nog wel echt trek hebt.

Italië

Italië is het land van pizza, pasta en natuurlijk ijs. Pasta’s met rode sauzen en veel groenten vormen een slanke maaltijd. Witte sauzen zijn calorierijker en kun je dan ook beter laten staan. Een eenvoudige pizza margherita met een dunne bodem, tomatensaus, kaas en oregano is lang niet zo’n calorieënbom als een dikbelegde versie met verschillende kaassoorten. Je kunt een pizza ook delen met je tafelgenoot en er een salade bij bestellen. Een keer genieten van ijs of tiramisu is natuurlijk geen ramp, maar wissel het af met toetjes van vers fruit en waterijsjes.

Turkije

Turkse pizza’s en broodjes kebab zijn inmiddels doorgedrongen tot het Nederlandse fastfoodaanbod. De Turkse keuken is veel uitgebreider dan dat, elke regio heeft zijn eigen specialiteiten. De Turkse versie van tapas heet ‘meze’ en bestaat ook uit kleine warme en koude gerechten. Met gegrild vlees en vis, gevulde groenten en salades zit je altijd goed. Heb je een all inclusive reis geboekt, probeer dan de verleiding om eindeloos op te scheppen te weerstaan. Ontbijt met yoghurt en fruit, verruil de baklava voor een stuk watermeloen, eet lekker veel salades en neem liever één glas wijn gevolgd door water dan allerlei mixdrankjes.