donderdag, 29 oktober 2020

Wie is die slanke den in de spiegel?

Je zelfbeeld bijstellen als je afgevallen bent

Na een maandenlang dieet komt je streefgewicht eindelijk in zicht. Toch loop je nog steeds automatisch naar het grote maten-gedeelte van de kledingwinkel. Je vriendin stelt voor om je gewichtsverlies te vieren met een strandvakantie, maar jij moet er niet aan denken om een badpak aan te trekken. Klinkt dit bekend? Dan ben je een van de vele afvallers die het oude spiegelbeeld moeilijk kan loslaten. Hoe kan dat?

Voor veel mensen is het makkelijker om hun kilo’s kwijt te raken dan het beeld dat ze van zichzelf hebben. Ook al ben je flink afgevallen, in de spiegel zie je nog steeds iemand met overgewicht. Je krijgt complimenten van je omgeving over je nieuwe figuur en je kledingmaat en de weegschaal vertellen dat er heel wat kilo’s af zijn, maar toch zie je zelf niet dat je slanker bent geworden. Je lichaam is veranderd, maar je zelfbeeld nog niet.

Lang wennen

Het kan een lange tijd duren voordat je gewend bent aan je nieuwe uiterlijk. Hoe langer je te zwaar geweest bent, hoe meer tijd het vaak kost. “Als je altijd bepaalde situaties vermeed uit schaamte voor je gewicht, heb je een denkpatroon gecreëerd dat zich in je hersenen vastgelegd heeft. Het kan moeilijk zijn om deze conditionering los te laten, ook na het bereiken van je streefgewicht”, zegt Abby Aronson, een psychologe gespecialiseerd in eetstoornissen.

Volgens experts kun je dit probleem oplossen door al vanaf het moment dat je begint met afvallen je lichaamsbeeld bij te stellen. “Vraag een vriend of familielid die je vertrouwt om een foto van je te maken in je badpak en laat dat bij elke 5 kilo die je kwijt bent opnieuw doen”, adviseert psycholoog en expert in lichaamsbeeld Yvonne Thomas. Concreet bewijs hebben van de verandering die je lichaam doormaakt, kan helpen om je nieuwe lijf te accepteren.

Het kan ook helpen om steeds alvast te gaan winkelen als er weer aardig wat af is en dan alles te passen waarvan je denkt dat je het niet kunt dragen. "Kies een maat, kleur of stijl – alles waarvan je jezelf aangeleerd hebt dat het je niet staat vanwege je gewicht – en pas het”, zegt Thomas. Hoewel niet alles fantastisch zal staan, zul je misschien verbaasd zijn hoe veel beter je je voelt en eruit ziet.

​Verstoord lichaamsbeeld

Als je een jaar na het bereiken van je streefgewicht nog steeds niet gewend bent aan je slankere postuur is er misschien meer aan de hand. Mogelijk heb je dan een verstoord of vertekend beeld van je lichaam. Dat wil zeggen dat je jezelf anders voelt en ziet dan je in werkelijkheid bent. Volgens onderzoek van University College London geeft het brein een afspiegeling van het lichaam door dat tot tweederde breder en een derde korter kan zijn dan je echt bent. Tot op zekere hoogte is het dus een normaal verschijnsel. Een ernstig verstoord lichaamsbeeld kan ook een symptoom zijn van een eetstoornis.

Bron(nen):
Trefwoorden: