Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 22 januari 2017

Zo voel je je snel weer fit en energiek

Breng jezelf in balans

Iedereen heeft wel eens een periode waarin je minder gezond leeft dan je eigenlijk zou willen. Laat naar bed, te weinig sporten, te veel snoepen. Hoe kom je weer terug op het goede spoor? En: hoe blijf je daar?

Gezond eten, op tijd naar bed en lekker veel bewegen. Als het je lukt om zo gezond te leven, merk je dat: je zit goed in je vel en voelt je energiek. Alle reden dus om daar mee door te gaan. Maar toch kan er soms de klad in komen. Als het druk is op je werk, als je veel feestjes en etentjes hebt, als je stress hebt of om wat voor reden dan ook.

De eerste stap is dan om eerlijk te zijn tegen jezelf. Het gaat niet zoals je wilt en waarschijnlijk voel je je ook slap en vermoeid. Je moet in actie komen om dat te veranderen.

Balansdag

Soms kan het dan al voldoende zijn om een balansdag te houden. Een balansdag is een dag waarop je heel bewust eet en leeft. Neem op zo’n dag geen suiker en alcohol, eet veel groenten en fruit en zorg dat je extra gezond kookt. Je kunt de dag bijvoorbeeld beginnen met een fruitsalade met wat yoghurt en bestrooid met wat noten. Bij de lunch eet je een grote salade met veel groenten en wat ei, kip of vis erbij. Bij de warme maaltijd eet je volkoren granen (zoals zilvervliesrijst of bulgur), wat peulvruchten (zoals linzen of kikkererwten) en een grote portie geroosterde of gewokte groenten. Tussendoor drink je veel water, (groene) thee en probeer je zo min mogelijk tussendoortjes te eten. Heb je echt trek, eet dan een gezonde snack zoals knäckebröd met hartig beleg, een handje noten of een stuk fruit. 

Een balansdag is niet alleen maar gezond eten. Combineer het zeker ook met beweging, het liefst in de buitenlucht. Verfris je geest door een wandeling in de natuur. Ga verder écht vroeg naar bed. Dikke kans dat je de volgende dag fris als een hoentje op weer opstaat. Na zo’n balansdag krijg je vast weer zin om je gezonde leefstijl weer op te pakken.

Soms duurt het langer

Zo’n balansdag werkt prima als je korte tijd ongezonder hebt geleefd, bijvoorbeeld na een feestelijk weekend of na de feestdagen in december. Maar één dag gezond doen is niet voldoende als je een langere periode ongezond hebt geleefd.

Wat is dan de beste aanpak? In elk geval is het geen goed idee om meteen een hele week te gaan balansen. Zo’n balansdag is best 'streng' en daardoor niet lang vol te houden. Neem liever wat meer de tijd om weer in evenwicht te komen, bijvoorbeeld één tot drie maanden. In die tijd verander je stap voor stap de ongezonde gewoontes die erin geslopen zijn. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om doordeweeks geen alcohol meer te drinken. Stel een beweegdoel en gebruik daarbij een stappenteller. Zet een kan water op je bureau en schaf de droppot af of spreek met jezelf af dat je voortaan de trap neemt. Maak een lijst met actiepunten en begin met de stappen die voor jou het gemakkelijkst zijn. Elke keer als iets een week lang is gelukt, ga je naar de volgende stap. Zo kom je langzaam maar zeker weer in balans.