woensdag, 2 december 2020

Mythes over trainen en vet

Kun je vet veranderen in spieren?

Denk je dat je een platte buik krijgt door veel de buikspieren te trainen? Dan heb je het mis. En zo zijn er nog veel meer misverstanden...

Mythe 1) Je kunt vet veranderen in spieren

Spieren en vet zijn van een andere substantie. Daarom kunnen spieren en vet niet in plaats van elkaar komen. Je kunt wel het lichaamspercentage aan vet verminderen en spierweefsel verhogen. Om meer spieren op te bouwen, moet je simpelweg een goed trainingsschema volgen. Om minder vet te krijgen, moet je uitgebalanceerd eten.

Mythe 2) Alleen trainen met elektrische spierstimulatoren is genoeg

Helaas, met een spierstimulator alleen zul je waarschijnlijk geen grote spierbundel worden. Met elektrische stroom kun je spieren laten samentrekken. Maar deze kleine spiercontracties zijn echter niet voldoende om groot resultaat te boeken. En bij verkeerd gebruik kun je er zelfs je huid mee verbranden in plaats van vet!

Mythe 3) Trilplaten laten vet verdwijnen

Trilplaten spannen de kroon wat betreft de loze beloften over de resultaten. Onderzoek wijst uit dat dezelfde oefeningen, met of zonder trilplaat, je exact dezelfde resultaten opleveren. Met winkelen verbruik je ongeveer evenveel energie als wanneer je op de trilplaat staat. Je moet zo'n 7000 minuten trillen om 1 kilo vet kwijt te raken.

Mythe 4) Conditietraining werkt het beste om vet te verliezen

Conditietraining is belangrijk, maar spiertraining ook. Jarenlang is spiertraining onderschat. Spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrandt, waardoor het makkelijker wordt je gewicht onder controle te houden. Een combinatie van conditietraining en krachttraining is het beste.

Mythe 5) Om vet te verbranden, moet je lang trainen op een lage intensiteit

Wat aan het einde van de dag uitmaakt, is hoeveel calorieën je in totaal hebt verbruikt. Als je vet wilt verbranden, moet je meer verbruiken dan je binnen krijgt. Het beste trainingsprogramma verschilt dan ook per persoon.

Mythe 6) Door veel buikspieroefeningen te doen, krijg je het vet rond de buik weg

Hoeveel buikspieroefeningen je ook doet, het vet rond je middel zal er niet door verdwijnen. Voor zichtbare buikspieren moet je een zeer laag vetpercentage hebben. Daarvoor is een complete training (meer verbruiken) en een evenwichtige voeding (minder innemen) nodig.

Mythe 7) Voor 'slanke spieren' moet je veel herhalingen met weinig gewicht doen 

'Slanke spieren' bestaan helemaal niet! Hoe je lichaam eruitziet, wordt door twee dingen bepaald: hoeveel vet je hebt en hoeveel spiermassa je hebt. Je kunt de hoeveelheid vet verminderen, waardoor de spieren beter zichtbaar worden en er meer vorm in je lichaam komt.

Mythe 8) Om vet te verbranden, kun je het best trainen na het eten

Als je traint op een bepaalde intensiteit, zul je hetzelfde aantal calorieën 'verbranden' ongeacht de tijd waarop je traint. In de praktijk kun je zeggen dat de beste tijd om te trainen de tijd is die jou het beste uitkomt.

Mythe 9) Je kunt alles eten als je maar genoeg traint

Helaas, als je slecht eten met veel trainen wilt goedmaken, zul je bedrogen uitkomen. Het een gaat eenvoudigweg niet zonder het ander. Hoewel slecht eten en helemaal niet trainen nog veel ongezonder is dan wel trainen. Je kunt het meest uit je training halen door jezelf te voeden met goede brandstoffen uit een voeding met hoge kwaliteit.