vrijdag, 13 december 2019

Hoe kom je van allesoverheersende onzekerheid af?

Ik heb geen fijne jeugd gehad, met fysiek geweld en een gebrek aan warmte. Tijdens de relatie met de vader van mijn kinderen voelde ik me geliefd en fijn, maar hij is weggegaan. Daarna heb ik een relatie met een narcist gehad, waardoor ik emotioneel compleet aan de grond kwam te zitten. Mijn huidige partner is erg op zichzelf. Hij zegt met name op whatsapp dat hij van me houdt, maar in de praktijk merk ik dat minder. Hierdoor steekt mijn onzekerheid weer de kop op en deze maakt me gek. Daardoor heb ik een kort lontje. Ik heb zo'n vreselijk onzeker en minderwaardig gevoel dat ik daardoor de relatie een negatieve wending aan het geven ben.

Ik heb al vaak met hulpverleners en psychologen gesproken, maar ik bereik daarmee niet dat ik me minder onzeker of minderwaardig voel. Mijn ouders en ook mijn vriend geven mij, waarschijnlijk onbewust, het gevoel dat ik niet goed genoeg ben. Hoe kan ik aan mezelf werken om die allesoverheersende onzekerheid te veranderen? Zeker voor mijn lieve jongens wil ik dit eens de baas worden.
Angela

Ineke van Gent, psycholoog

Allereerst wil ik je zeggen dat ik het dapper van je vindt dat je deze vraag stelt. Ik begrijp dat je verder wilt investeren om je zekerder te kunnen voelen. Dat lijkt me een heel goed idee. Niet alleen omwille van je kinderen maar ook om jezelf, je verdient dit.

Voor mensen die te maken hebben gehad met mishandeling of onvoldoende warmte hebben gekend in hun leven, kan het moeilijk zijn om een gelijkwaardige verbinding aan te gaan met andere mensen of partners. Ze zijn als het ware beschadigd in de hechting met de ouder of verzorger. Er zijn echter manieren om hiervan te herstellen of om de littekens te minimaliseren.

Negatieve overtuigingen ombuigen

Ik lees dat je al heel hard gewerkt hebt om je beter te voelen. Toch zou ik je willen adviseren om je verder te laten begeleiden door een therapeut of psycholoog waar je een goed gevoel bij hebt. Je kunt dan werken aan het ombuigen van oude negatieve overtuigingen en het aanleren van nieuwe positieve overtuigingen zoals: ik weet wie ik ben, ik ben het waard en vertrouwen voelen in jezelf. Hieraan gekoppeld kun je leren hoe je kunt omgaan wanneer die onzekere gedachten en gevoelens naar boven komen.

Verschillende methoden kunnen daarbij helpen, een voorbeeld is EFT-therapie. Deze vorm van therapie kun je zowel alleen als mogelijk met je partner volgen. Misschien heeft je partner ook moeite binnen jullie communicatie? EMDR-therapie kan ook helpen om je zelfbeeld positiever te maken.

Aandacht verleggen

Belangrijk is wanneer je je onzeker voelt, dat je leert ingrijpen voordat de gedachten een negatieve spiraal naar beneden gaan vormen en je een kort lontje krijgt. Het kan helpen om in het moment te beseffen dat het een oud onzeker patroon is en je aandacht te richten naar het hier en nu. De aandacht verleggen. Even je focus naar je kopje koffie, even contact maken met een vriendin (steun vragen).

Het gaat erom dat je je veilig kunt voelen en je leert jezelf gerust te stellen. Heb je bijvoorbeeld een bepaalde plek in je huis waar je je veilig en vertrouwd voelt? Heb je een vriendin of iemand waar je even contact mee kunt hebben wanneer je je onzeker voelt?

Dit proces kan heel ingewikkeld zijn en het is fijn om gesteund te worden. Ik wil je hierbij adviseren om je te laten begeleiden door een ervaren therapeut of psycholoog. Dan sta je er niet alleen voor. Op internet kun je hulpverleners vinden, via je huisarts wellicht ook.

Ik wens je een mooie ontwikkeling toe.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Ineke van Gent is psycholoog. Dagelijks ziet zij mensen in haar praktijk die worstelen met verschillende vragen uiteenlopend van burnout/depressie en spanningsklachten tot eet- of verslavingsproblemen. Ook komen er mensen die last hebben van onzekerheid/angsten en moeite hebben met het maken van keuzes.