GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies o.a. om de site te analyseren en te verbeteren. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op akkoord te klikken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 juli 2016

Zo kom je van je PMS af

Premenstrueel syndroom

Heb je maandelijks tussen de eisprong en menstruatie last van premenstruele klachten? Dan kan het zijn dat je last hebt van het premenstrueel syndroom (PMS). Dit is een verzamelnaam voor een hele reeks symptomen, zowel lichamelijk als emotioneel. Gelukkig kun je het maandelijkse leed verzachten.

Pijnlijke borsten, hoofdpijn, pijn in de rug, acne of maagpijn zijn klachten die kunnen wijzen op PMS. Je kan je ook angstig, woedend, prikkelbaar, gespannen of somber voelen, of last hebben van stemmingswisselingen en slecht slapen. Veel vrouwen met PMS hebben ook vaak een enorme drang naar zoetigheid.

Rond je dertigste

Wanneer de klachten te wijten zijn aan PMS, verdwijnen ze wellicht plots op de dag dat je menstrueert. Een dikke week later komen ze dan weer terug.

Meestal krijgen vrouwen voor het eerst PMS rond hun dertigste jaar of na een zwangerschap. Bij jongere vrouwen komt het minder vaak voor. Hoe ouder je wordt, hoe erger de klachten. Maar, goed nieuws: na de overgang zijn de klachten verdwenen.

Hoe ontstaat PMS? En waarom heeft de ene vrouw er last van en de andere niet? Daar zijn dokters nog niet achter. PMS hangt samen met de menstruatiecyclus, maar er is geen hormonale oorzaak gevonden.

Wel zijn vrouwen met PMS-klachten gevoelig voor hormoonwisselingen. Hun hersenen hebben tijdens het aanmaken van progestoron (na de ovulatie) een tekort aan serotonine. Dit kan een genetische oorzaak hebben.

Wat kun je eraan doen?

Veel vrouwen voelen zich eenzaam met hun klachten. Dat is niet zo vreemd als je beseft dat er nauwelijks rekening mee wordt gehouden. Het scheelt al als je jezelf serieus neemt.

Voel je niet schuldig. Zorg zo goed mogelijk voor jezelf: neem genoeg rust, geef je grenzen aan en luister naar je lichaam. Heb ook begrip voor je naaste omgeving, die het soms moeilijk heeft met jou. Praat erover met de huisarts. Houd een PMS-kalender bij, waarop je aanduidt wanneer en hoe erg je er last van hebt.

Voeding

Beperk grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd. Die moet rijk zijn aan koolhydraten en zetmeel, en arm aan suiker en eiwit. Vermijd cafeïne en alcohol. Probeer niet toe te geven aan je behoefte aan veel suiker. Uiteindelijk heeft dit een averechts effect.

Calcium heeft een gunstige invloed op de meeste klachten. Drink elke dag een glas extra melk of drinkyoghurt. Teunisbloemolie helpt om de hormoonhuishouding in balans te brengen. Overgewicht verergert de klachten.

De pil

De anticonceptiepil werkt regulerend. Als je de pil goed verdraagt, is een combinatiepil bij PMS vaak beter dan een driefasenpil. Bovendien zou je de pil kunnen doorslikken in de stopweek, zodat je helemaal niet meer menstrueert.

Spiraaltje

Het progesteronspiraaltje wordt in de baarmoederholte gebracht en geeft elke dag een klein beetje progesteron af. Hierdoor wordt het baarmoederslijmvlies dunner en worden de menstruaties minder hevig. Soms houd je na een aantal maanden zelfs helemaal op met menstrueren.

Prozac

Ongeveer 70 procent van de vrouwen met PMS-klachten heeft baat bij antidepressiva. Voorbeelden zijn fluoxetine (Prozac), paroxetine (Seroxat) en sertraline (Zoloft). Je hoeft het middel meestal alleen tijdens de twee klachtenweken in te nemen.

Plaspillen

Als je last hebt van vochtophoping (een opgeblazen gevoel, gezwollen vingers en enkels, zere borsten en gewichtstoename) kun je dit vaak verhelpen met plaspillen. Een voorbeeld is Spironolacton.

Beweging

Lichamelijke inspanning bevordert de aanmaak van endorfinen. Daardoor voel je je beter. Het is even een opgave om je ertoe te zetten, maar alleen al een stukje lopen in de buitenlucht kan echt helpen.

Gaat het wel om PMS?

Als de klachten de hele maand aanhouden, heb je waarschijnlijk geen last van PMS. Je kunt dan het beste even naar de huisarts. Hij kan kijken of er een andere verklaring is voor je klachten.

Reactie toevoegen

50 Comments

Door Do (niet gecontroleerd) op zo, 06/05/2016 - 08:47

Ik ben 50. Al enige jaren rond de eisprong en voor de menstruatie barre ellende. Begint met bibberen, koud/warm sensatie, dan verwarde gevoelens ,vergeetachtigheid en alsof ik iemand wil gaan slaan!!Boos en huilen volgen elkaar snel op. Dan buikpijn ,gevoelige borsten en zakt het langzaam weer af.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op zo, 06/05/2016 - 07:02

@Melanie, je zou ook natuurlijke progesteroncrème kunnen proberen. helpt bij mij geweldig en geen chemische zooi.

Door Melanie (niet gecontroleerd) op za, 06/04/2016 - 23:43

Duphaston is de enige oplossing voor de psychische problemen!! Ik slik het vanaf mijn ijsprong tot mijn menstruatie en heb nergens last meer van! En het was bij mij echt extreem!!

Door Elvira (niet gecontroleerd) op vr, 02/19/2016 - 14:36

'Maar, goed nieuws: na de overgang zijn de klachten verdwenen.'
Hmmm... goed nieuws? Ik heb de klachten al sinds mijn menstruatie op mijn 13e begon, dus in totaal mag ik er 30 tot 40 jaar mee rondlopen... gelukkig maar...
Ik heb een jaartje anti-depressiva gebruikt om andere redenen en in tegenstelling tot wat ene claire eerder meededeelde, heeft dit de PMS toch echt minder heftig gemaakt. Inmiddels ben ik daar weer mee gestopt, omdat ik van mening ben dat het een erg heftig middel is. Maar verlamd in mijn gevoel? Zeker niet!

Door claire (niet gecontroleerd) op vr, 01/08/2016 - 22:08

GEEN ANITDEPRESSIVA nemen mensen serieus! NIET DOEN. Dan raak je verlamd in je gevoel belachelijk advies!

Door Jojo (niet gecontroleerd) op ma, 11/09/2015 - 17:09

@babs. natuurlijke progesteroncrem kan helpen het evenwicht te herstellen. Veel vrouwen, mannen trouwens ook, hebben te maken met oestrogeendominantie. De voeding aanpassen, oestrogenen, zoals in plastic en melk vermijden kan schelen. Daarnaast progesteroncrème. Zelf heb ik die van dr Lee maar er zijn meer merken. Die koop je (meestal) niet in de winkel maar via internet. Zelf weet ik niet waar ik het moet zoeken als ik het een poosje niet gebruik nu ik richting de overgang zit. Met het gebruik van die crème wordt ook je menstruatie wat lichter en het verbetert je humeur, kan je wat rustiger worden en het kan schelen in het slapen.
Teunisbloemolie kan helpen maar soms zijn er meer dingen nodig, bepaalde vitamines bijvoorbeeld. In principe moet je het blijven slikken als je die stof tekort komt.

Door Marga (niet gecontroleerd) op ma, 11/09/2015 - 15:37

Echt vreselijk is dat! Ik ben gestopt met hormonen slikken en het gaat beter met mij, maar dat hoeft niet bij iedereen te werken. Ik slik al jaren paroxetine en dat helpt ook wel, maar het kwam er toch gewoon doorheen. Ik heb een jaar in de ziektewet er voor gezeten. Toen ik quetiapine (niet verslavend) kreeg voorgeschreven sliep ik in ieder geval weer en bij grote paniek mocht ik het erbij slikken. Hierbij de Dialectische gedragstraining gedaan waardoor ik mijn emoties weer onder controle kreeg want ik was er agressief van geworden. Succes!!

Door Marga (niet gecontroleerd) op ma, 11/09/2015 - 15:31

Goede voeding zal best schelen, maar kom op zeg, je hebt vast niet die stemmingswisselingen die ik heb gehad! Je zou anders praten, echt waar. Dus kom op, een beetje meer respect en open mind!

Door Babs (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 13:21

Ik ben altijd al een pms gevalletje geweest.
Nadat ik de novasure behandeling heb ondergaan, zijn de klachten verdwenen. Ik heb nog maar weinig last, een beetje hoofdpijn, of ietsjes prikkelbaar. Maar het is zoveel minder.
Nu zit mijn dochter met hetzelfde. Sinds kort is ze aan de efamol. Hoop maar dat het gaat helpen.
Weet iemand hoe lang je dit moet slikken voordat je weet of het wel of niet gaat werken?