donderdag, 26 november 2020

Eet mijn kind wel goed en gezond?

Richtlijn eten en drinken voor kinderen

Het is een punt van zorg voor iedere ouder: eet mijn kind wel goed en gezond genoeg? Wat mag het allemaal wel en wat nu juist niet? In dit artikel lees je van alles over hoe je je kind gezond kunt laten eten en drinken.

In het eerste jaar van je kind staan borst- of flesvoeding en bijvoeding centraal. Bijvoeding wil zeggen dat je je kind vanaf ongeveer vijf, zes maanden heel geleidelijk gaat laten wennen aan 'grotemenseneten'.

Vast voedsel

Het is natuurlijk heel wat om van melk over te gaan naar vast voedsel. Daarom is dat geleidelijke ook zo belangrijk, zo kan je kind echt stapsgewijs wennen. Begin daarom met heel goed gepureerde groente of fruit en bouw dat langzaam maar zeker uit naar groente- of fruithapjes met grotere stukjes erin.

Ook belangrijk is je kind te laten wennen aan verschillende smaken. Hoe meer smaken je kind uiteindelijk kent en lust, hoe gezonder het eet! Tegen de tijd dat je kind één jaar is, kan het met de pot mee-eten.

1 jaar, en dan?

Zo rond zijn eerste verjaardag kan je kind hetzelfde eten als jij. Voor zijn gezondheid is het belangrijk wát je kind eet, maar ook hóé je kind eet.

Met 'hoe' wordt hier niet bedoeld dat je kind netjes moet eten en niet met de mond vol moet praten (hoe belangrijk dat ook is), maar dat je kind met een goede regelmaat en gevarieerd moet eten.

De drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch, warme maaltijd) zijn erg belangrijk om je kind voldoende voedingsstoffen en energie te geven. Ze mogen worden aangevuld met maximaal vier keer iets tussendoor. Dat is goed voor het gewicht én het gebit van je kind.

Door vast te houden aan deze regelmaat weet je kind dat het buiten deze tijdstippen niet hoeft te vragen om iets te eten. Je kind zal op die manier niet snel te veel krijgen, met het risico op overgewicht. Ook voor het gebit is deze regelmaat goed: het krijgt zo na elke maaltijd de tijd om te herstellen en de kans op bijvoorbeeld gaatjes wordt daarmee verkleind.

Wat eten we vandaag?

Jij bent degene die bepaalt wannéér er gegeten wordt en wát er gegeten wordt. Jouw kind bepaalt daarbij hoeveel hij eet. Dat is een handige regel om te onthouden. Jij bepaalt dus het tijdstip en de inhoud van de voeding.

In de tabel staat een richtlijn voor wat kinderen zouden moeten eten van de verschillende voedingsmiddelen. Maar het is ook niet meer dan een richtlijn. Het is belangrijker dat je kind elke dag van alle genoemde soorten voedingsmiddelen iets binnenkrijgt dan dat hij zich precies aan de hoeveelheden moet houden.

Wees dus niet bezorgd als je kind de hoeveelheden niet exact haalt en ga niet aandringen bij je kind om die hoeveelheden te halen. Dat kan averechts werken.

Richtlijn eten en drinken voor kinderen

   1-3 jaar 4-8 jaar  9-13 jaar
 Groente (opscheplepels)  1-2  2-3  3-4
 Fruit (stuks)  1,5  1,5  2
 Brood (sneetjes)  2-3  3-4  4-5

 Aardappelen,
 rijst, pasta,
 peulvruchten
 (opscheplepels)

 1-2  2-3  3-4
 Melk (ml)  300  400  600
 Kaas (plak)  0,5  0,5  1

 Vlees(waren), vis,
 kip, eieren,
 vleesvervangers (gram)

 60  60-80  80-100
 Halvarine (gram)  5  5  5

 Bak-, braad- en
 frituurproducten, olie
 (eetlepel)

 1  1  1
 Dranken (inclusief melk)
 (liter)
 0,75  1  1-1,5

Vitamine D

Als je kind de hoeveelheden uit de tabel ongeveer haalt en van alles wat eet, dan krijgt het voldoende vitamines en mineralen binnen. Dan eet je kind dus gezond.

Maar er is één vitaminesoort waar kinderen (en overigens ook zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen) niet genoeg van binnenkrijgen via hun eten: vitamine D.

Deze vitamine hebben kinderen in de groei nodig voor hun botten en tanden. Je moet je kind daarom tot zijn vierde verjaardag per dag 10 microgram vitamine D extra geven in de vorm van druppels of tabletten. Die kun je gewoon in de winkel kopen. Als je kind ten minste 300 ml zuigelingenvoeding krijgt, dan zit daar overigens voldoende vitamine D in.

Trefwoorden: