donderdag, 2 juli 2020

Energiek & vitaal in 5 stappen

Makkelijk uit je energiedip

Het is niet altijd even makkelijk om energiek en vitaal te blijven. Met deze vijf stappen kom je makkelijk uit je energiedip.

Veel stress, problemen op het werk of binnen de familie, een (tijdelijk) ongezond eetpatroon. Hoewel er veel fabels de ronde doen over energie en vitaliteit, hebben deze omtstandigheden allemaal invloed op hoe we ons voelen. Daarom: eerste hulp bij een energiedip. 

1.Voorkom stress

Stress breng lichaam en geest uit balans. Als je lang onder druk staat en je vindt geen manier om af en toe te ontspannen, dan heeft dat ook lichamelijke gevolgen. Je schildklier raakt ontregeld, de bijnieren uitgeteld, je krijgt slaapproblemen en de spijsvertering raakt ontregeld. Ontspannen is dus zeer belangrijk. Probeer wekelijks een dagdeel vrij te houden om iets voor jezelf te gaan doen. Neem eventueel eens een proefles yoga of doe een meditatie-oefening om te kijken of je daarmee tot rust kunt komen. En bedenk: ook vervelen is ontspanning.

2.Let op je voeding

Een gezond en gevarieerd eetpatroon zorg ervoor dat je lekker in je vel zit. Een aantal dagen ongezond, met veel onverzadigd vet gegeten: je merkt het in je energieniveau. Probeer iedere dag veel groente en fruit te eten en voldoende gevarieerd. Lukt het niet om gezond te eten, of heeft je lichaam iets extra's nodig (bij stress, bij een verminderde weerstand, bij chronische ziekten etc) neem dan een voedingssupplement. Voedingssupplementen zijn er in diverse soorten en bevatten vaak iets extra's, zoals ginseng om de doorbloeding in de hersenen te verbeteren en daarmee geheugenproblemen tegen te gaan voor senioren; of een multi speciaal voor zwangeren met extra foliumzuur.

3.Beweeg voldoende

Bewegen zorgt voor een goede doorbloeding en daarmee een goede hartfunctie, helpt gedachten te verleggen en is goed voor de lijn. En van dit alles krijg je meer energie. Volgens de Nederlandse norm voor gezond bewegen zou elke volwassene vijf dagen van de week gedurende ten minste dertig minuten lichamelijk actief moeten zijn. Kortom, op zeker vijf dagen minimaal een halfuur bewegen. Deze norm is opgesteld om het risico te verminderen op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Om op gewicht te blijven, is nog meer inspanning nodig dan een halfuur: zeker 45 tot zestig minuten per dag. 

Bewegen is daarbij niet alleen zweten in de sportschool, voetballen of tennissen, maar ook alle dagelijkse bezigheden, zoals wandelen, fietsen, traplopen en tuinieren. Positief puntje: strijken, stofzuigen, de auto wassen en andere huishoudelijke klusjes vallen ook onder lichaamsbeweging

4.Let op je drinken

Zeker als het warm wordt, is de verleiding groot om vele liters ijskoud water te drinken. Hoe verleidelijk ook: kies liever voor water en andere dranken op kamertemperatuur. IJskoud water vergt immers meer energie van het lichaam, en die wil je niet verspillen. En hoe zit het met alcohol? Alcohol en gedestilleerde dranken dranken als wodka en gin kunnen je energielevelsterk verminderen, drink deze dus met mate.

5.Geur-ervaring

Essentiële oliën kunnen kalmeren, doen concentreren en energieker maken. Stress en mentale vermoeidheid waaien weg met extracten van rozemarijn en salie. Pepermunt en jeneverbesolie kunnen de zintuigen echt doen opleven, terwijl oliën van citrusvruchten (citroenen, limoenen, sinaasappels) voor evenwicht en energie zorgen. Voor wie liever geen essentiële olie gebruikt: er zijn ook bad-, douche- en bodyproducten met deze ingrediënten verkrijgbaar.