zaterdag, 5 december 2020

Feiten & fabels over... gezond gewicht

5 vragen over energie en afvallen

Over afvallen en voeding doet nogal wat onzin de ronde. Wij zetten de vijf belangrijkste feiten en fabels op een rij.

Vitamines en mineralen kunnen het bereiken en behouden van een gezond gewicht ondersteunen

Feit 
Je valt weliswaar niet af door het 'nuttigen' van vitamines en mineralen, maar je hebt wel dagelijks de juiste voedingsstoffen nodig om je natuurlijke energie te activeren. Omdat elke vorm van inspanning om energie vraagt, kan méér energie van belang zijn bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht.

Als je je goed voelt met je huidige gewicht, heb je een gezond gewicht

Fabel
Hoe je je voelt is niet zo’n betrouwbare indicatie voor wat betreft het gewicht. Je Body Mass Index geeft een betere aanwijzing of jouw gewicht gezond is. Met een BMI tussen de 20 en 25 zit je goed.

Een gezond gewicht bereik je niet alleen door veel te sporten

Feit
Als je meer calorieën binnenkrijgt met eten dan je verbruikt met sporten, val je niet af, integendeel: het overschot aan calorieën wordt in het lichaam opgeslagen als vet. De enige manier om af te vallen is meer calorieën verbruiken dan je binnenkrijgt. De beste manier om een gezond gewicht te bereiken én te behouden is dus minder eten en meer bewegen.

Lichaamsbeweging kost alleen maar energie

Fabel
Natuurlijk verbruikt je energie door bewegen en ben je moe als je intensief hebt gesport. Maar beweeg je regelmatig, dan krijg je uiteindelijk méér energie. Regelmatig sporten vergroot de longcapaciteit en daardoor krijgt je meer zuurstof binnen. Ook de hartfunctie kan verbeteren, waardoor het bloed beter door het lichaam wordt gepompt en de zuurstof effectiever naar alle delen van het lichaam wordt vervoerd.

Voor een gezond gewicht is per dag 30 minuten bewegen voldoende

Fabel
Met een gezond voedingspatroon en een gezond gewicht is 30 minuten per dag intensief bewegen, vijf dagen per week, voldoende om op gewicht te blijven. Maar als je overgewicht hebt, zou je minstens vijf dagen per week 60 minuten per dag moeten bewegen. Als je tegelijkertijd ongezonde voedingsgewoontes verruilt voor gezonde – en daarmee alle essentiële voedingstoffen binnenkrijgt – bereik je nog sneller een gezond gewicht.

Bron(nen):