donderdag, 26 november 2020

Het mineraal fosfor

Fosfaat voor sterke botten en tanden

Fosfor (ook wel: fosfaat) is een mineraal dat samen met calcium zorgt voor sterke botten en tanden. Ben je gezond en eet je gevarieerd? Dan is het risico op een tekort of juist een overschot heel klein.

Het mineraal fosfor komt in veel voedingsmiddelen voor. Zo zit het in melk(producten), kaas, vis, vlees, peulvruchten en volkoren producten. Ook aardappelen zijn rijk aan fosfor. Bovendien komt het in de vorm van het bindmiddel fosfaatzout in je eten voor.

Energie

Fosfor speelt een rol in de energievoorziening. Je hebt het nodig voor een goede koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling. Gecombineerd met calcium, een ander mineraal, maakt het je tanden en botten stevig. Daarnaast bestaat DNA voor een deel uit fosfor.

Fosfortekort

Ongezond eten leidt niet zomaar tot een fosfortekort, omdat het in zoveel producten voorkomt. Bepaalde geneesmiddelen, zoals sommige maagzuurremmers, beïnvloeden de opname van fosfor waardoor wel een tekort kan ontstaan. Mogelijke gevolgen van een fosfortekort zijn weinig eetlust, nierstenen, bloedarmoede, pijn in de spieren en botten, verkeerde vorming van de botten tijdens de groei bij kinderen en gevoeligheid voor infecties.

Botontkalking

Een overschot aan fosfor belemmert de opname van ijzer, koper en zink. Bovendien kan het tot botontkalking leiden. Dat komt ook wel voor bij mensen waarbij de nieren slecht functioneren, omdat zij dan te weinig fosfor afscheiden. Ben je gezond en heb je een gevarieerd eetpatroon, dan krijg je niet te veel fosfor binnen.

Hoeveel heb je nodig?

Hoeveel fosfor je nodig hebt, hangt af van je leeftijd en geslacht. Onderstaande tabel geeft per leeftijdscategorie de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Categorie/leeftijd Miligram per dag
Mannen/jongens  
6 - 11 maanden 420
1 - 5 jaar 470
6 - 9 jaar 540
9 - 20 jaar 700
> 20 jaar 600
   
Vrouwen/meisjes  
6 - 11 maanden 420
1 - 5 jaar 470
6 - 9 jaar 540
9 - 20 jaar 700
> 20 jaar 600
   
Zwangeren 700
Borstvoedend 700