Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Vitamine B1

Eén van de acht

Vitamine B1 is één van de acht B-vitamines die samen 'Vitamine B-complex' worden genoemd. De verschillende B-vitamines zijn voor hun werking deels van elkaar afhankelijk. B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten. Daardoor krijgt je lichaam energie. Bij een vitamine B1-tekort kunnen er psychische afwijkingen ontstaan.

De vitamines die samen het vitamine B-complex vormen zijn: vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B8, vitamine B11 en vitamine B12.

Vitamine B1 komt vooral veel voor in varkensvlees. 100 gram mager varkensvlees bevat ongeveer de helft van de hoeveelheid die we dagelijks nodig hebben. Maar ook in graanproducten, peulvruchten, brood, aardappelen en melk zit vitamine B1. De meeste voedingsmiddelen hebben een laag gehalte aan vitamine B1. Een andere naam voor vitamine B1 is thiamine of aneurine.

Voor de inname van vitamine B1 is geen veilige bovengrens vastgesteld, omdat er weinig tot geen nadelige effecten bekend zijn van een hoge vitamine B1-inname. Als je te veel vitamine B1 neemt, plas je het overschot uit.

Tekort

Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen problemen gerelateerd aan het zenuwstelsel ontstaan. Zoals bijvoorbeeld depressie, een verlaagde irritatiedrempel, concentratieproblemen en geheugenverlies. Andere verschijnselen zijn spierzwakte, verminderde reflexen, verminderde eetlust, gewichtsverlies en maagstoornissen.

De meeste van bovengenoemde verschijnselen verdwijnen weer na aanvulling van vitamine B1. Maar de veranderingen in het zenuwstelsel zijn blijvend.

Hoeveel heb ik nodig?

De Gezondheidsraad stelde de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1 voor volwassenen vast op 1,1 milligram. In de tabel hieronder vind je de aanbevolen hoeveelheden voor verschillende groepen.

Categorie / leeftijd Milligram per dag
Mannen / jongens  
0 - 12 maanden 0,2
1 - 3 jaar 0,3
4 - 8 jaar 0,5
9 - 13 jaar 0,8
14 jaar en ouder 1,1
   
Vrouwen / meisjes  
0 - 12 maanden 0,2
1 - 3 jaar 0,3
4 - 8 jaar 0,5
9 - 13 jaar 0,8
14 jaar en ouder 1,1
Tijdens zwangerschap 1,4
Tijdens borstvoeding geven 1,7

Bron(nen):