Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Vitamine B2: een energievitamine

Onderdeel van het B-complex

Je hebt vitamine B2 nodig om je lichaam van energie te voorzien. Maar het heeft nog meer functies. Wat gebeurt er als je te weinig vitamine B2 binnenkrijgt?

Vitamine B2 is één van de acht B-vitamines. De overkoepelende term voor deze vitamines is 'Vitamine B-complex'. Vroeger werd gedacht dat er alleen vitamine B bestond, zoals er ook maar één vitamine C is. Later bleken er meerdere B-vitamines te bestaan en kregen ze daarom elk hun eigen nummer. Een andere naam voor vitamine B2 is riboflavine.

Energie

Vitamine B2 heeft een heleboel functies in het lichaam. Zo speelt het een belangrijke rol in de stofwisseling en energiehuishouding. Je hebt vitamine B2 nodig om energie vrij te maken uit de koolhydraten, eiwitten en vetten die je via voeding je voeding binnenkrijgt. Zo blijft je energieniveau op peil. Daarnaast draagt het bij aan een gezonde huid, je gezichtsvermogen en de instandhouding van het zenuwstelsel.

Bronnen van B2

Melk en melkproducten, vlees(waren), groente, fruit, eieren, brood en graanproducten bevatten veel vitamine B2. Het kan niet goed tegen licht en is oplosbaar in water. Daarom kun je melk het beste donker bewaren, in het pak in de koelkast. Kook groente met vitamine B2 in een kleine hoeveelheid water en snijd de stukjes niet te klein, dan behoud je de meeste vitamines.

Vitamine B2 wordt ook wel aan producten toegevoegd om ze een gele kleur te geven. Het staat dan als E-nummer 101 op de verpakking.

Vitamine B2-tekort

Krijg je te weinig vitamine B2 binnen, dan kun je last krijgen van je huid, zoals ontstekingen bij de mondhoeken. Of je krijgt last van vermoeidheid. Een tekort kan bovendien leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte. Hemoglobine is de stof die je bloed rood maakt en zuurstof vervoert van de longen naar de rest van je lichaam.

Te veel vitamine B2 kan geen kwaad, je plast het overschot gewoon uit. Je urine kan daardoor wel wat geler van kleur worden.

Hoeveel heb je er van nodig?

De Gezondheidsraad stelde de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 voor volwassen mannen vast op 1,5 milligram en voor vrouwen op 1,1 milligram. Dat zijn ongeveer vier glazen melk. In de tabel hieronder vind je de aanbevolen hoeveelheden voor verschillende groepen.

Categorie / leeftijd Milligram per dag
Mannen / jongens  
0 - 12 maanden 0,4
1 - 3 jaar 0,5
4 - 8 jaar 0,7
9 - 13 jaar 1
14 jaar en ouder 1,5
   
Vrouwen / meisjes  
0 - 12 maanden 0,4
1 - 3 jaar 0,5
4 - 8 jaar 0,7
9 - 13 jaar 1
14 - 15 jaar 1,5
16 jaar en ouder 1,1
Tijdens zwangerschap 1,4
Tijdens borstvoeding geven 1,7

 

 

Bron(nen):