zaterdag, 6 juni 2020

Vijf vragen over mindfulness

Wat is mindfulness precies?

Wat is mindfulness? Waar is het voor en wat heb je eraan? Auteur Karin Hoens geeft antwoord!

1. Wat is mindfulness?

De letterlijke vertaling van mindful is opmerkzaam of aandachtig. Maar dat zegt niet genoeg. Daarom zeg ik meestal: mindfulness is je volledig bewust zijn van het hier en nu. Vaak zijn mensen met iets bezig uit het verleden, of ze ­piekeren over de toekomst. Met mindfulness houd je je bezig met: wat voel ik nú, wat denk ik nú en hoe reageert mijn lichaam daarop?

2. Wat leer je precies?

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Je traint je aandachtsspier. Een eerste ­oefening kan bijvoorbeeld zijn om ’s ochtends heel bewust onder de douche te gaan staan. Hoe voelen de stralen? Hoe voelt dat op je huid? Warm of koud, een tinteling? Misschien raak je intussen afgedwaald, ook dat merk je op. Met mindfulness leer je van een afstandje, als observator, naar jezelf te kijken. In lastige situaties of bij negatieve gedachtes kun je dat ook doen. In plaats van op de ‘oude’ manier te reageren, ben je je nu bewust van wat er gebeurt en kun je een andere keuze maken.

3. Hoe doe je dat dan?

Stel, je ergert je aan je partner omdat hij ‘nooit’ iets doet in het huishouden. Met mindfulness leer je die irritatie ­herkennen: o, daar is mijn boosheid
weer. Op dat moment kun je een keuze maken: word ik boos of laat ik het voor wat het is? Dat is bewust ‘zijn’, waardoor je goed ziet wat er aan de hand is. Het herkennen van emoties wordt een tweede natuur. Je zult merken dat je partner ook weer anders op je zal reageren en dat het veel gezelliger wordt thuis. Je leert accepteren: het is zoals het is. En dat leer je door veel te oefenen – onder de douche, door met aandacht een kop koffie te drinken, een paar keer bewust adem te halen.

4. Wat heb je eraan?

De mensen die een mindfulnesstraining volgen, doen mee omdat ze veel stress of spanningen ervaren. Na een training hebben ze meer rust en energie, maken ze bewustere keuzes, piekeren ze minderen en genieten ze meer. Daarnaast kun je de leuke dingen in het leven bewuster meemaken en de minder leuke dingen beter accepteren.

5. Waarom is leven met aandacht zo belangrijk?

Omdat het stress vermindert. En stress is heel ongezond. De 8-weekse mindfulness­training veroorzaakt meetbare veranderingen in de hersenen, in de gebieden die belangrijk zijn voor je geheugen, zelfbewustzijn, empathie en veerkracht.

Karin Hoens (1967) heeft een missie: heel Nederland de kracht van mindfulness laten ervaren. Haar ‘Mindfulness: de weg naar meer geluk in uw leven’ is een van de vele onlinecursussen op www.etadoro.nl