Is skyr gezonder dan yoghurt of kwark?

Superfood of een IJslands sprookje?

skyr
Getty Images

Skyr is een IJslands zuivelproduct dat sinds een aantal jaren ook in Nederland erg populair is. Maar is het ook echt gezonder dan onze oer-Hollandse yoghurt of kwark?

Wat is skyr?

Skyr is een soort kruising tussen yoghurt en kwark. Skyr is een traditioneel IJslands product, dat al sinds honderden jaren op boerderijen wordt gemaakt. Helemaal een IJslandse uitvinding is het niet, want oorspronkelijk brachten de Vikingen het mee naar IJsland. Skyr wordt gemaakt van gepasteuriseerde, afgeroomde melk. Hieraan worden melkzuurbacteriën en speciale skyr-bacteriën toegevoegd om de melk aan te zuren. Hierna wordt er stremsel toegevoegd zodat de aangezuurde melk dikker wordt, net als bij kwark en yoghurt. Vervolgens wordt de zuivel gefilterd en blijft er een dikke, yoghurtachtige zuivel over.

Mondgevoel

Omdat er in skyr andere bacterieculturen worden gebruikt dan in yoghurt of kwark, is het eindresultaat ook anders. Qua mondgevoel lijkt skyr het meest op een romige Griekse yoghurt, maar qua voedingswaarde het meest op magere kwark. Het heeft wel de voordelen van magere kwark, zoals veel eiwitten en weinig calorieën, maar niet het nadeel van het wat stroeve mondgevoel dat magere kwark kenmerkt. Dat maakt het zo populair.

Krachtvoer

Afgezien van de bijna romige textuur, scoort skyr bonuspunten voor zijn gezondheidsvoordelen. Als eerste bevat het super veel eiwitten. In een schaaltje skyr (150 gram) zit bijna 10 gram meer eiwit dan in een schaaltje magere yoghurt en bijna 4 gram meer dan in magere kwark. Hierdoor is skyr, net als kwark, erg populair onder krachtsporters. Ook voor mensen die op hun gewicht willen letten is dit hoge eiwitgehalte heel gunstig, want al die eiwitten zorgen langer voor een verzadigd gevoel. De combinatie van veel eiwitten en weinig koolhydraten zorgt er ook nog voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, waardoor je minder snel last hebt van een energiedipje of lekkere trek. Hierdoor kun je makkelijker de tijd naar een volgende maaltijd overbruggen. Daarnaast is skyr vetvrij, tenzij de fabrikant nog extra room toevoegt tijdens het productieproces. En net als andere zuivelproducten bevat het veel vitamines zoals vitamine B2 en B12, en mineralen zoals calcium. Calcium is een belangrijke bouwstof voor tanden en botten. Ten slotte zitten er in skyr probiotica, dat zijn goede bacteriën die een positief effect hebben op je darmgezondheid. Dit alles maakt skyr prima krachtvoer.

Knutselvarianten

Zoals dat gaat met populaire producten, staan er inmiddels ook allerlei smaakvarianten van skyr in het zuivelschap. Deze varianten verdienen helaas minpunten. Zo is er skyr met honing-, vanille- of fruitsmaak, waaraan suiker of zoetstoffen zijn toegevoegd. Behalve suiker wordt aan deze knutselvarianten ook maiszetmeel en diverse kleur-, geur- en smaakstoffen toegevoegd. Ook zijn er “creamy” varianten waar, in tegenstelling tot de originele 0 procent vet versie, wel vet in zit. Dit zorgt waarschijnlijk voor een nog romiger smaak en een langer verzadigd gevoel, maar ook voor extra calorieën en ruim 2 gram eiwit minder per schaaltje.

Kies puur

Skyr heeft net zoveel gezonde eigenschappen als yoghurt en kwark, en daarbij net wat meer eiwit. De IJslandse zuivel scoort flink qua populariteit omdat het mager is, maar toch een volle smaak heeft en je maag lekker lang een vol gevoel geeft. Skyr is daarmee een echte krachtpatser onder de zuivelproducten. Als je tenminste kiest voor de pure, naturel versie. Er blijft één minpunt over, dat niets met smaak of voedingswaarde te maken heeft. Dat is de prijs van skyr. Een bakje skyr is in verhouding ruim twee keer duurder dan een bakje kwark en bijna vier keer duurder dan een bakje yoghurt.

Auteur 
  • Sophie Luderer