zaterdag, 24 augustus 2019

Zo voorkom je aambeien

Goede eet- en stoelganggewoonten

Aambeien komen vaak voor. Het is een vervelende kwaal waarmee de meeste mensen niet graag bij de huisarts terechtkomen. Helemaal voorkomen kun je ze niet, maar met de onderstaande tips verklein je wel de kans dat ze ontstaan. Bovendien verminderen deze adviezen de pijnlijke symptomen als je toch een aambei krijgt.

Door een combinatie van aanleg en een hoge druk rond de anus kunnen de zwellichamen die de darmuitgang afsluiten opzwellen en uitstulpen. Zo krijg je aambeien. Aan erfelijke factoren kun je niets veranderen, maar een te hoge druk kun je wel tegengaan.

Voeding

Obstipatie is een belangrijke oorzaak van aambeien. Heb je eenmaal een aambei, dan kan harde ontlasting ervoor zorgen dat deze gaat bloeden. Probeer verstopping dus te voorkomen en houd de ontlasting soepel.

Drink genoeg en zorg ervoor dat je dagelijks 30 à 40 gram vezels binnenkrijgt. Voedingsvezels stimuleren de darmwerking en nemen vocht op, waardoor de ontlasting zacht blijft. Ze zitten bijvoorbeeld in groente, fruit, volkoren producten, noten en peulvruchten. Het Voedingscentrum adviseert om per dag minstens 250 gram groente, 2 stuks fruit, ongeveer 5-6 sneetjes volkorenbrood en 4-5 opscheplepels volkoren graanproducten of kleine aardappelen te eten. Zo kom je aan voldoende vezels.

Bewegen

Lang stilzitten werkt aambeien in de hand, dus vermijdt dat indien mogelijk. Regelmatig bewegen stimuleert de werking van je darmen, waardoor het verstopping kan helpen voorkomen. Bovendien is bewegen een goede manier om wat kilootjes kwijt te raken. Mensen die te zwaar zijn, krijgen vaker aambeien omdat er meer gewicht op hun onderbuik drukt.

Goede stoelganggewoonten

Ga meteen naar de wc als je aandrang voelt. Uitstellen leidt maar tot obstipatie en harde ontlasting. Probeer een zekere regelmaat in je stoelgang te krijgen, zodat je niet op ongelegen momenten naar het toilet moet en het dan ophoudt.

Pers voorzichtig, maar zeker niet te hard en te lang: een hoge druk op het gebied rond de anus veroorzaakt aambeien. Zit rechtop, met je voeten op de vloer. Doe rustig aan, maar blijf niet uitgebreid je krantje uitlezen op het toilet. Van lang zitten krijg je juist aambeien.

Zachte behandeling

Vochtig toiletpapier kan het gebied rond de anus irriteren, zeker als je gevoelig bent voor een van de bestanddelen die erin zitten. Dat geldt ook voor zeep. Ook ruw toiletpapier voelt natuurlijk niet fijn. Was je liever gewoon met warm water en dep het aangedane gebied voorzichtig droog met zacht wc-papier of een handdoek. Een warm bad kan prettig zijn als je last hebt van branderigheid, jeuk of pijn.

Bron(nen):