dinsdag, 15 oktober 2019

Overwin je telefoonangst

Word je fobie de baas

De zenuwen gieren door je keel als je moet bellen. Je hebt het idee dat al je collega's meeluisteren en je weet zeker dat je gaat dichtklappen. Herken je deze situatie? Dan heb je waarschijnlijk last van telefoonangst.

Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen: de telefoon. Overal en altijd is hij aanwezig, zeker nu de meeste mensen een mobieltje bezitten. En dus is iedereen vrijwel continu bereikbaar. Dat kan best handig zijn, zowel privé als op je werk. Maar als je last hebt van telefoonangst, dan maakt die constante bereikbaarheid je alleen maar nerveus.

Vormen van telefoonangst

Telefoonangst is er in verschillende vormen. Misschien vind je alle telefoongesprekken wel verschrikkelijk. Je kunt je gesprekspartner niet zien en dat maakt je zenuwachtig. Het kan ook zijn dat je het vooral vervelend vindt om gebeld te worden.

Je voelt je overvallen als het toestel rinkelt. Of je hoort bij die grote groep mensen die het eng vindt om zelf de telefoon te pakken en iemand op te bellen. Vooral als het om een onbekende gaat, bijvoorbeeld een instantie of een bedrijf.

Sociale angst

Telefoonangst is een vorm van sociale angst. Kort gezegd is dat de angst om voor schut te staan. Als je er last van hebt, voel je je vaak bekeken en uitgelachen. Je bent bang voor commentaar, kritiek en afwijzing.Zo ook bij telefoongesprekken. Je hebt het idee dat al je collega's stiekem meeluisteren en moeten lachen om jouw gesprek. Je maakt je zorgen over de reactie van de persoon die je belt: wat als diegene kortaf of afwijzend reageert?

Juist omdat je bang bent dat het niet goed zal gaan, verloopt je telefoontje waarschijnlijk ook moeizaam. En dus stel je ieder volgend gesprek weer uit. Pas als je niet anders meer kunt, toets je het nummer in… en gooit de hoorn weer op de haak.

Voor je werk

Het is natuurlijk extra vervelend als je voor je werk veel moet telefoneren. De telefonische verkoop is het ultieme voorbeeld. In dat geval weet je zeker dat niet iedereen op jouw telefoontje zit te wachten en dat mensen zich mogelijk lastiggevallen voelen.

Eén troost: je bent absoluut niet de enige werknemer die bellen eng vindt en ook onder telemarketeers komt het veel voor. Volgens sommige onderzoeken heeft wel 40 procent van de werknemers er last van. En volgens diezelfde onderzoeken is telefoonangst de belangrijkste reden waarom verkopers mislukken in hun vak.

Tips

Is er dan niets aan te doen? Jazeker wel. Er zijn zelfs opleidingen om mensen over hun telefoonangst heen te helpen. Als die angst zeer ernstige vormen aanneemt, is het misschien aan te raden om eens met een psycholoog te gaan praten. Toch blijft het probleem bij de meeste mensen binnen de perken. 

Als dat ook bij jou het geval is, heb je misschien wat aan de volgende tips:

• Zorg dat je weet waar je precies bang voor bent. Slaan de zenuwen toe omdat je iets van iemand gedaan moet krijgen, omdat je mogelijk fouten maakt of het gesprek niet gaande kunt houden? Vind je het alleen eng om naar instanties te bellen of zorgen ook telefoontjes naar vrienden voor problemen? Als je weet waar je bang voor bent, is het gemakkelijker om er wat aan te doen.

• Als het enigszins kan, zorg er dan voor dat je niet gestoord kunt worden en dat er niemand meeluistert. Dat voorkomt waarschijnlijk al veel spanning.

• Schrijf puntsgewijs op waarover je het wilt hebben. Dan kun je altijd even 'spieken'.• Bedenk vooraf goed wat de mogelijke valkuilen zijn en bereid je daarop voor. Als je bijvoorbeeld weet dat je telefonisch onder druk kunt worden gezet, prent jezelf dan in dat je gaat zeggen: "Ik wil er nog even over nadenken." Zo voorkom je dat je wordt overrompeld en met je mond vol tanden komt te staan. Ben je vooral bang voor ongemakkelijke stiltes, bedenk dan vooraf meerdere gespreksonderwerpen.

• Kijk bij anderen af hoe ze een moeilijk gesprek voeren. Hoe introduceert je collega zich aan de telefoon? Hoe maakt die het gesprek wat persoonlijker? Hoe reageert hij of zij als iemand onbeleefd wordt? Die strategieën kun je mooi overnemen in je eigen gesprek.

• Check bij de ander of je gelegen belt. Dat kan chagrijnige reacties voorkomen.

• Zet jezelf voor het blok. Toets het telefoonnummer in en blijf aan de lijn. Lastige telefoontjes worden - vooral in je hoofd - steeds moeilijker naarmate je ze langer uitstelt.

• Het klinkt heel cliché, maar voor de meeste mensen is het een kwestie van gewoon veel doen. Hoe vaker je aan de telefoon hangt, hoe gemakkelijker het wordt. Oefening baart kunst!