Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 juni 2017

Zin en onzin over eieren

Slecht voor je cholesterol?

Eieren komen nogal eens negatief in het nieuws. Ze zouden ongezond zijn en slecht voor je cholesterol. Maar is dat ook zo? Dit moet je weten over de zin en onzin van eieren.

Onderwerpen als cholesterol, salmonella, ESBL en dioxines worden geregeld in verband gebracht met eieren. Betekent dit dat je tijdens Pasen eieren maar moet laten voor wat ze zijn? Welnee, de risico’s van een ei zijn relatief, en eieren zitten bovendien boordevol goede voedingsstoffen.

Rijk aan voedingsstoffen én cholesterol

Eiwit, vitamine A, B11, B12, D, E, ijzer, fosfor, kalium, calcium, seleen en zink. Deze en nog veel meer voedingsstoffen zitten in eieren. Ze passen dus prima in je voeding. Het enige is dat je een klein beetje moet oppassen met de hoeveelheid eieren die je eet en met de manier van bereiden. 

Want ja, eieren zijn rijk aan cholesterol en er zit verzadigd vet in. Cholesterol in je voeding kan leiden tot een kleine verhoging van het cholesterolgehalte van je bloed en dat vergroot weer de kans op hart- en vaatziekten. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dan ook om op te letten met het eten van cholesterolrijke voedingsmiddelen, zoals eieren. Je kunt echter zonder problemen twee tot drie eieren per week eten. Wil je er meer eten? Zorg dan dat je zo min mogelijk andere producten eet waar veel cholesterol in zit.

Salmonella en ESBL

Het volgende probleem is de salmonellabacterie, waarvan je erge maag- en darmklachten kunt krijgen. Veel fikse salmonellabesmettingen zijn te wijten aan eieren. Maar dit probleem moet je ook weer niet overschatten. In Nederland zijn slechts ongeveer 3 op de 10.000 eieren besmet met de salmonellabacterie. Bovendien kun je zelf een besmetting helpen voorkomen door eieren op een goede manier te bewaren en klaar te maken: 

  • Bewaar eieren in de koelkast.
  • Gebruik geen rauwe eieren in gerechten die niet verder worden verhit (zoals bavarois of zelfgemaakte mayonaise).
  • Bak je eieren of kook ze hard (eiwit en eidooier moeten gestold zijn).

Over ESBL kunnen we verder kort zijn. Er is volgens de laatste stand van zaken geen reden om aan te nemen dat deze bacterie binnen in eieren zit. ESBL is wel op eieren aangetroffen, maar wie zich houdt aan de bovenstaande bewaar- en bereidtips, hoeft niet bang te zijn dat hij of zij met ESBL wordt besmet.

Gevarieerd eten

Ten slotte nog de dioxines. Inderdaad zitten er stoffen met kankerverwekkende eigenschappen, zoals dioxines, in eieren. Deze stoffen zitten in meer dierlijke producten, zoals vlees, vis en melk. Maar de hoeveelheden die je door het eten van dergelijke producten binnenkrijgt, is zeer klein. Als je gevarieerd eet, is het risico dat je te veel van deze dioxines binnenkrijgt dan ook erg beperkt.

Wat betekent al het bovenstaande?

Dat de risico’s die er zijn allemaal beperkt zijn. Het risico van salmonella en ESBL is enorm te verkleinen door je eitje goed te bewaren en te bereiden. Het risico van de dioxines en cholesterol is te minimaliseren door niet te veel eieren per week te eten. Het Voedingscentrum maakt duidelijk dat het eten van drie eieren per week prima past in een gezond voedingspatroon. Je kunt met ei ook een keer vlees vervangen.

Gevarieerd eten, daar komt het weer op neer. En vanwege de vele gezondheidsvoordelen is er dus geen enkele reden om je eitje te laten staan. Geniet ervan!