dinsdag, 22 oktober 2019

Dit kun je doen als je partner depressief is

Tips voor naasten van iemand met een depressie

Omgaan met een depressieve partner is een zware taak, die veel van je vraagt. Is er iets wat je kunt doen en waar kun je terecht voor hulp? Anne Kostelijk, GZ-psycholoog in opleiding, geeft tips.

1. Herken de signalen

"Het is belangrijk om een depressie bij je partner te herkennen om de juiste hulp in te schakelen. Signalen die zouden kunnen duiden op een depressie zijn somberheid, als je partner geen zin meer heeft in het ondernemen van activiteiten die hij/zij eerst heel leuk vond, juist heel prikkelbaar en snel geïrriteerd reageren of juist heel vermoeid overkomen en de neiging hebben om zich terug te trekken. Daarnaast kunnen ook verandering van slaappatroon (slecht slapen of juist heel veel slapen) en/of eetlust (afvallen of juist aankomen) signalen zijn van een depressie.

Mensen met een depressie kunnen ook negatief over zichzelf denken en praten. Je partner kan bijvoorbeeld uitspraken doen als "het heeft allemaal toch geen zin" of "ik weet niet of ik het leven nog zie zitten".

2. Dit kun je doen

  1. Zorg dat je informatie krijgt over wat een depressie is. Op internet is veel te lezen, maar je kunt ook je huisarts om advies vragen of de behandelaar van je partner.
  2. Probeer er te zijn voor de ander door begrip, steun en hoop te bieden.
  3. Wees geduldig.
  4. Geef geen adviezen of tips, maar bied een luisterend oor.
  5. Zeg niet "kop op".
  6. Besef dat de ander zich zo gedraagt ten gevolge van de ziekte.
  7. Vermijd te veel spanning en prikkels.
  8. Bied de nodige structuur en help met het aanhouden van een dagelijkse routine, zoals op vaste tijden opstaan, eten, even naar buiten gaan en gaan slapen.
  9. Ga met de ander regelmatig iets doen ter ontspanning (ook al heeft je partner daar in eerste instantie geen zin in).
  10. Bied hulp aan bij taken, maar neem niet alles uit handen. Weeg steeds goed af wat iemand zelf nog kan.
  11. Blijf de ander ondersteunen en motiveren om door te gaan met behandeling.
  12. Geef complimenten voor dingen die goed gaan of waar de ander zijn best voor heeft gedaan.
  13. Zoek steun voor je zelf: bij vrienden, familie of een psycholoog.
  14. Blijf naast de zorg voor je partner ook je eigen dingen doen waar je energie uithaalt. Onderhoud je sociale contacten en deel je ervaring met anderen.

3. Zoek hulp voor jezelf

"Als partner van iemand met een depressie kun je ook bij de huisarts aankloppen. Daarnaast bestaan er lotgenotengroepen voor familieleden en partners. Vaak is het ook mogelijk om een gesprek bij te wonen bij de behandelaar waar je partner in behandeling is."

Anne Kostelijk werkt als GZ-psycholoog in opleiding bij Vitaalpunt; een team van psychologen, vaktherapeuten en psychiaters. Vitaalpunt behandelt mensen met een depressie, angstklachten en somatisch onverklaarde lichamelijke klachten. Bij Anne Kostelijk kun je onder anderen terecht voor de behandeling van je depressieve klachten.