zaterdag, 2 juli 2022

Leerkracht kan depressieve kleuter herkennen

Kinderen van een jaar of 3 tot 6 kunnen lijden aan een depressie en dat is te zien aan de manier waarop ze spelen, laat orthopedagoog Annemieke Mol Lous van de Radboud Universiteit zien. Zij promoveert op 15 december aan de Radboud Universiteit.

Haar eerste studie deed Mol Lous al 20 jaar geleden. Het heersende idee was toen dat kleine kinderen niet depressief kunnen zijn. Toch kunnen jonge kinderen – zelfs baby’s - bijvoorbeeld in reactie op stress of trauma vastlopen in negatieve of verwarrende emoties.

Mol Lous onderzocht of je een depressie herkent aan spel. De kinderen die ze betrok in haar studie hadden een diagnose ‘ernstige depressie’ gesteld door een kinderpsychiater. Ook was er een controlegroep.

Minder spelen

"Het blijkt dat depressieve kinderen in het algemeen minder spelen en vooral problemen krijgen als ze gevraagd wordt over negatieve emoties te spelen. Als je een niet-depressief kind vraagt om iets verdrietigs te spelen komt er al snel een heel verhaal, zo van toen was Lotte ziek, en toen ging ze naar de dokter, en toen ging ze dood en toen kwam pappa en die zei: weet je wat we gaan patatjes eten en toen kwam het weer helemaal goed. Een depressief kind kan niks met zo’n spelsituatie, die zal stilvallen, of de poppetjes van tafel gooien", zegt Mol Lous.

Bij andere aandoeningen die ook invloed hebben op het spel van kinderen, zoals autisme bijvoorbeeld, zie je dat niet.

Rol leerkracht

Voor een diagnose is er uiteraard een professional nodig zoals een psychiater. Toch kunnen leerkrachten wel een belangrijke rol spelen in het signaleren van mogelijke depressieve klachten. "In mijn derde studie heb ik gekeken of leerkrachten op basis van hun reguliere observaties van het spel in de klas depressie kunnen herkennen. Dat blijkt zo te zijn. Niet lekker spelen kan een indicatie zijn voor latere problemen."

Annemieke Mol Lous promoveert op 15 december aan de Radboud Universiteit.