dinsdag, 15 oktober 2019

Runningtherapie

Rennen tegen een depressie

Het laatste waar je zin in hebt als je depressief bent, is in de buitenlucht gaan rennen. Toch kan joggen helpen tegen somberheid. Door regelmatig te bewegen, kun je een depressie zelfs voorkomen en genezen.

In Nederland heeft ongeveer één op de zestien mensen een depressie. Deze ziekte tast de kwaliteit van leven aan en zorgt voor veel verdriet. Bij depressieve mensen uit dit zich op allerlei vlakken. Ze presteren slechter op hun werk, maar ook relaties met familie en vrienden lijden eronder. Sommigen zien zelfs geen andere uitweg dan zelfmoord.

Geluksgevoel

Gelukkig is een depressie meestal te behandelen. Een combinatie van praten en medicijnen komt vaak voor. Maar tegenwoordig beginnen steeds meer mensen met runningtherapie. Genezen door regelmatig te bewegen. Deze behandeling wordt steeds populairder, omdat het zowel lichamelijk als geestelijk doorwerkt.

Bij mensen met een depressie is de aanmaak en het behoud van serotonine en andere stoffen in de hersenen verstoord. Deze verstoring kan chemisch, in de vorm van pillen, maar dus ook door rennen verholpen worden. 

Bij lichaamsbeweging komen stoffen vrij in het lichaam, zoals adrenaline, endorfine en serotonine. Endorfine bijvoorbeeld zorgt voor een tijdelijk geluksgevoel. Hardlopers noemen dit fijne gevoel 'runners high'.

Zelfvertrouwen en conditie

Voor het begin van runningtherapie heeft een patiënt waarschijnlijk al heel lang niets aan lichaamsbeweging gedaan. Bij een depressie is de gedachte aan lichaamsbeweging alleen al vermoeiend. Gewone werkzaamheden en klusjes in huis blijven vaak liggen.

Door te beginnen met runningtherapie verhogen patiënten hun zelfvertrouwen. En na de training heb je iets bereikt: je hebt het doel dat je jezelf hebt gesteld ook letterlijk behaald.

Rennen vermindert niet alleen je depressieve gevoelens, maar je hele gezondheid gaat vooruit. Joggen is goed voor je hart en je conditie, en je blijft makkelijker op gewicht. Ook slaapproblemen worden minder. Je gaat je beter voelen en dat zie je.

Beginnen met looptherapie

Denk je dat je een depressie hebt? Trek dan niet meteen je sportschoenen aan om te gaan rennen. Sluit eerst uit dat je niets anders hebt. Ga daarvoor naar de huisarts of GGZ.

Heb je een depressie? Zoek dan samen met je therapeut naar een goede behandeling. Besluiten jullie dat het runningtherapie is, ga dan onder begeleiding lopen in een groepje. Zo bouw je het rustig op en voorkom je blessures en teleurstelling.

Meer weten?

  • Een aantal GGZ's geeft Runningtherapie. Informeer daarvoor bij die in je buurt. 
  • In Nederland is dr. Ruud Bosscher gepromoveerd op een onderzoek naar runningtherapie. Zijn proefschrift heet 'Runningtherapie bij depressie' (ISBN 9789051700794).