GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 27 augustus 2016

Zo blijf je positief

Vrolijk zijn is gezond

Je hebt van die dagen: rode wijn op je nieuwe blouse, bus gemist, lekke band. Probeer dan nog maar eens goedgehumeurd te blijven! Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om je beter te voelen.

Constant sikkeneurig zijn is ongezond. Letterlijk. Er bestaan verbanden tussen een slechte stemming en lichamelijke klachten. Boosheid, depressie en stress maken je op lange termijn ziek. Het is dus erg belangrijk om jezelf af en toe een oppepper te geven. Gebruik deze tips en voel je vrolijk!

Doe iets

Van nietsdoen word je ontevreden en ongelukkig. Zorg dus dat je iets om handen hebt. Pak je hobby's op, of bel die vriend die je al tijden niet meer hebt gezien. Zelfs vervelende dingen zijn goed om te doen. Vul je belastingformulieren in of strijk een blouse.

 

Zoek anderen

Misschien denk je dat je het te druk hebt om nog anderen te zien. Het lijkt zoveel energie te kosten. Maar in werkelijkheid leveren vriendschappen en sociale activiteiten energie op. Zoek familie en vrienden op, of maak kennis met anderen bij verenigingen en clubs.

Vroeg op

Sta een uurtje vroeger op. Dan zie je de zon ook eerder. Vroeg opstaan werkt als een soort lichttherapie. Veel licht in de ochtend zorgt dat je biologische klok beter werkt. Mensen die vroeg opstaan, worden minder snel depressief.

Zeg 'nee'

Als je altijd maar 'ja' zegt tegen iedereen, ga je ongetwijfeld nogal eens voorbij je eigen grenzen. Wil je echt meer uren gaan werken? Heb je zin in dat uitstapje? Of zeg je alleen maar toe, omdat je je verplicht voelt? Bedenk goed of je iets ook écht wil. Voor jezelf kiezen is lang niet altijd egoïstisch. En je zult zien dat je veel gelukkiger bent als je kunt zijn wie je wil zijn.

Aai je huisdier

Het aaien van je huisdier werkt kalmerend. Je gaat er even bij zitten. Je ademhaling en hartslag passen zich aan. Behalve ontspannen word je ook blij van tijd besteden aan je dier. Je hersenen maken dan namelijk een geluksstofje aan, serotonine.

Vermijd schokkende beelden

De televisie stelt je bloot aan een heleboel prikkels. Uit onderzoek is gebleken dat schokkende beelden uit het normale televisiejournaal je somber maken. Vooral als het een onderwerp is wat je nauw aan het hart ligt.

Als je toch al niet zo lekker in je vel zit, is het niet zo'n slecht idee om akelige reality-tv en andere schokkende beelden tijdelijk te mijden. In plaats daarvan kun je je beter ontspannen met wat muziek.

Slaap genoeg

Slapen lijkt zonde in onze drukke tijden. Al die tijd dat je in je bed ligt, kun je geen leuke of nuttige dingen doen. Maar een goede nachtrust is heel belangrijk. Slapen is gezond; je gedachten worden geordend en je lichaam herstelt zich. Zodat je weer fris en fruitig naast je bed staat.

Word beter

Je kan misschien al een beetje Spaans, maar dat kan nog veel beter. Van blokfluit kun je naar saxofoon. En eigenlijk kun je meer uit je werk halen dan wat je nu doet. Stel jezelf doelen en werk hieraan.

Jezelf ontwikkelen en nieuwe dingen leren, geeft ontzettend veel energie. Let wel op dat je niet overdrijft. Te hoge doelen nastreven werkt juist weer averechts.

Eet chocolade

Het is bewezen: chocola is goed voor je. De koolhydraten en suiker in een reep zorgen ervoor dat je hersenen gevoeliger worden voor endorfinen. Dit stofje geeft je gevoel van geluk. Ook seks, sport en verliefdheid maakt de nodige endorfinen los. Zondig dus gerust af en toe met chocola en geniet!

Beweeg genoeg

Actieve sporters kennen het waarschijnlijk wel. Na een tijd bewegen ga je je heel blij voelen. Dit komt omdat je lichaam een stofje (fenylethylamine) aanmaakt, dat je dit gevoel geeft. En daarvoor hoef je niet heel hard te sporten, ook na een fikse wandeling kun je dit al voelen. Bovendien ga je je fitter voelen, wat je humeur ten goede komt.

 

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Maria (niet gecontroleerd) op zo, 09/06/2015 - 16:04

Als je het artikel goed leest, gaat het over jezelf ontwikkelen en dat mensen soms al die dingen in huis hebben om zichzelf nóg meer te ont-plooien.als ze meer mogelijkheden zien. Ik heb inderdaad blokfluit gestudeerd aan het conservatorium (A'dam).
Net zo zwaar en inspannend als piano, zang/opera, viool enz.
Sommige mensen hebben nog vooroordelen of onwetendheid. Geldt ook voor instrumenten als slagwerk, accordeon, mandoline, mondharmonica enz. Kost járen training om het goed te doen en is dus prima voor de algehele gezondheid en welzijn!

Door Maria (niet gecontroleerd) op do, 08/13/2015 - 10:23

Helemaal mee eens! Ik heb het aan het conservatorium gestudeerd, na vele jaren als kind er les in gehad te hebben op de muziekschool. Het is net zo'n zware studie en gecompliceerd instrument als élk ander!
Heb meegedaan aan barokconcerten, veel leerlingen en lessen en altijd mijn brood er goed mee kunnen verdienen!

Door Ug (niet gecontroleerd) op do, 08/13/2015 - 02:48

Het is gewoon een voorbeeld ze haden ook van harp naar piano kunnen zeggen

Door Hildegard (niet gecontroleerd) op ma, 06/15/2015 - 15:28

Wat een belediging voor de blokfluit die een volwaardig barokinstrument is! Onbekend als zodanig, dat wel! Jammer dat dat voorbeeld gegeven wordt. Zo wordt in stand gehouden dat blokfluit een niet-volwaardig of simpel instrument is.