Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 22 januari 2017

Verhoog je weerstand met voeding

Weerstandsbommetjes

Heb jij het gevoel dat je weerstand laag is? Daar kun je iets aan doen met gezonde voeding.

Het is niet zo dat je weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je weerstand heeft het alleen een stuk zwaarder te verduren.

Bacteriën en virussen

Dit komt doordat we veel vaker binnen zitten met de ramen dicht. Hierdoor wordt de lucht minder vaak ververst, waardoor bacteriën veel langer aanwezig blijven en zich goed kunnen vermenigvuldigen.

Daarnaast kom je in aanraking met veel meer mensen, omdat je wat vaker de bus of trein neemt in plaats van de fiets. Deze gevolgen van kouder weer vergroten de kans op besmetting.

Optimale voeding

Een gezond en gevarieerd eetpatroon kan ook bijdragen aan een goede weerstand. Een gezond eetpatroon bestaat uit voldoende volkorenproducten, twee stuks fruit, 250 gram groente, één à twee keer (magere) zuivel, vlees, vis of vleesvervanger, voldoende vetten en voldoende vocht.

Zorg voor veel variatie, want alle producten bevatten weer andere voedingsstoffen en in verschillende hoeveelheden. Door veel te variëren, krijg je van alles voldoende binnen.

Vitamine A en C

De vitamines A en C zijn erg belangrijk voor een goede weerstand. Vitamine A is belangrijk voor de gezondheid van je huid. Vitamine C zorgt ervoor dat er meer eiwitten worden gemaakt, die ziekteverwekkers uitschakelen. Echte weerstandsbommetjes zijn: lever, halvarine, margarine, vis, zuivelproducten, citrusvruchten, groente en aardappelen.

Darmflora

Daarnaast is ook een gezonde darmflora van belang voor een goede weerstand. Het grootste gedeelte van ons immuunsysteem zit immers in de darmen. Zorg daarom voor voldoende vezels uit groente, fruit en volkorenproducten en drink daarnaast voldoende.

Andere tips

  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Slaap voldoende en voorkom stress.
  • Ventileer je huis goed door ramen op een kier te zetten.
  • Ga regelmatig lekker naar buiten.
  • Zorg voor goede persoonlijke hygiëne. Vooral je handen zijn een grote bron van besmetting. Was je handen daarom goed en regelmatig.

Reactie toevoegen

5 Comments

Door connie (niet gecontroleerd) op do, 09/17/2015 - 18:24

@piet Liesbeth heeft helemaal gelijk!
Het voorlichtingsbureau v/d voeding en diëtistes lopen hopeloos achter, en de schijf van 5 is helemaal achterhaald!
Nederland is het enigste land die zo belachelijk veel brood eet, en veels te weinig groente en fruit.
Lees eens het boek oersterk van richard de leth (arts)
kijk eens op paleo.nl en lees dan vooral wat het voor mensen doet! allemaal op google te vinden.Mensen worden misleid door de voedselfabrikant, en belaagd met producten met weinig vet, terwijl we vet juist hard nodig hebben! (je hersenen bestaan voor 70% uit vet) LET WEL DE GOEDE VETTEN uit noten,vis,avocado, kokosolie...
Suikers en alle andere benamingen die de fabrikanten gebruiken (zijn er meer dan 36) zijn zeer slecht voor je! Ik zoet alles met gedroogde dadels...gezonder en lekkerder dan suiker.Alle becelproducten,margarines en halvarines LAAT ZE LIGGEN! biologische grasboter is dan VEEL beter.Lees hier ook eens onderzoeken over op google!

Ik eet nu 2 jaar paleo, ben nooit ziek en heb superveel energie...exeem verdwenen, astma verdwenen, slapeloosheid verdwenen, MEDICIJNEN VERDWENEN!, en een veel betere huid, zijn een paar van de winstpunten, die ik en vele paleo eters ervaren!

succes!

Door Johanna (niet gecontroleerd) op do, 09/18/2014 - 11:22

Allemaal waar. Echter hoeveel mensen eten er zo gezond, gaan goed met stress om en hebben voldoende beweging?
Slik elke dag een vitamine C pil van minimaal 500 mg. Het lichaam raakt verzadigt van vit. C waardoor de weerstand toeneemt.
Koop ze van goede kwaliteit. De goedkope zijn allemaal synthetisch en hebben vrijwel geen werkzaamheid.
Vit. C slikken als je verkouden bent helpt niet, dan ben je te laat.

Door Piet (niet gecontroleerd) op do, 09/18/2014 - 09:11

@Liesbeth: die reactie was voor jou bedoeld, heb je hier een bron voor?

Door Piet (niet gecontroleerd) op do, 09/18/2014 - 09:10

Heb je hier ook een bron voor? Zou er wat meer over willen lezen.

Door Liesbeth Nieuwe... (niet gecontroleerd) op do, 09/18/2014 - 08:23

2 stuks fruit en 2 ons groente is achterhaald. Je moet zeker 3 ons groente en 3 stuks fruit eten dagelijks. Zeker nu het voedsel veel minder voedzaam is dan vroeger i.v.m. de langdurige opslag, vervoer en lange bewaartijd. De voedingsbureau voor voeding loopt zeker 50 jaar achter heb ik gemerkt. Steeds komen er nieuwe inzichten waaruit blijkt dat dit instituut achterloopt.