Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Is bloemkool de nieuwe boerenkool?

Van Hollandse pot tot bloemkoolpizza

Het is het broertje van de broccoli en een typische Hollandse groente: de bloemkool. Veel mensen zien bloemkool als ouderwetse Hollandse pot, maar dit is aan het veranderen. Waarom? Omdat het gezond is, goedkoop en er creatieve mogelijkheden ontstaan zijn met bloemkool.

Bloemkool behoort net zoals boerenkool, spruitjes en broccoli tot de kruisbloemenfamilie. De standaard witte bloemkool is niet de enige bloemkoolsoort. Er zijn ook oranje, groene en paarse bloemkolen.

Voedzaam en caloriearm

De witte bloemkool is van zichzelf hartstikke gezond. Bloemkool is rijk aan vitamines zoals vitamine B, C en K.

Bloemkool bevat ook een gezonde dosis calcium, andere mineralen, antioxidanten en vezels. Het calcium zit voornamelijk in de groene bladeren van de bloemkool. Je kunt de groene bladeren rauw eten en ze bijvoorbeeld in een salade gebruiken. De mineralen die naast calcium veel in bloemkool zitten zijn fosfor en kalium.

De kooktijd is van belang

Je behoudt het liefst zoveel mogelijk van de vitamines en mineralen van de bloemkool. Dit gaat vaak fout wanneer je bloemkool bereidt. Vroeger werd bloemkool rustig een half uur tot een uur gekookt omdat men dacht dat dan alle giftige stoffen uit de groente waren verdwenen. Tegenwoordig zijn wij erachter dat niets minder waar is. Door kort koken (ongeveer vijf minuten) blijven juist de meeste vitamines en mineralen behouden. Het is ook mogelijk om bloemkool rauw te eten.

Waar moet je op letten

Je koopt het liefst de lekkerste bloemkool die er te vinden is. Let op de kleur en de structuur van een bloemkool. De beste bloemkolen hebben een mooie blanke kleur en een goed gesloten structuur.

Je kunt een bloemkool ongeveer een week in de koelkast bewaren. Als je ervoor kiest om de bloemkool buiten de koelkast te houden, dan is deze twee of drie dagen houdbaar. Het is ook mogelijk om een bloemkool in te vriezen. Je maakt hiervoor de bloemkool schoon, snijdt het witte deel in roosjes en blancheert de roosjes. Je kunt de bloemkool hierna twaalf maanden ingevroren laten.

Wat kan je allemaal met bloemkool

De mogelijkheden zijn eindeloos. Het blijft altijd een optie om de groente te koken en te serveren als een echte Hollandse pot met aardappelen en vlees. Het is mogelijk om hieraan een twist te geven door de bloemkool te serveren met kerrie- of tomatensaus in plaats van kaassaus. De bloemkool verwerken in een hartige taart of stoven met andere groenten is ook erg lekker.

Er zijn een aantal mogelijkheden om creatief met de bloemkool om te gaan:

  • De bloemkool door beignetbeslag halen en frituren.
  • De roosjes serveren met een dipsaus als hapje.
  • De bloemkool in een salade verwerken, dit kan zowel met de roosjes als de bladeren.
  • Een bloemkoolpizzabodem maken. Zo’n bodem is ook te koop in grote supermarkten.
  • Van de bloemkool rijst of couscous maken. De rijst is simpel te maken door de bloemkool fijn te malen in een keukenmachine en het daarna tien minuten te roerbakken. Geef er meer smaak aan door kruiden of groenten zoals koriander en ui toe te voegen.

Recepten met bloemkool

  1. Franse stamppot met bloemkool
  2. Couscous van bloemkool met gojibessen
  3. Vietnamese garnalen met spek en bloemkoolrijst

Bron(nen):