zondag, 8 december 2019

Waarom moerbeien gezond zijn

Is de moerbei een superbesje?

Rijk aan vele vitamines, mineralen en antioxidanten. Dit alles in een klein gedroogd besje. Maak kennis met de moerbei.

De moerbei is misschien niet de aantrekkelijkste vrucht bij de groenteboer. Laat je daar echter niet door weerhouden, want onder het verschrompelde velletje zitten heel veel vitamines, mineralen en antioxidanten.  De gedroogde bes is lekker als snack, maar je kunt er nog veel meer mee.
Moerbeien, ook bekend onder de Engelse naam 'mulberries' waren tot voor kort alleen verkrijgbaar bij natuurwinkels, noten- of groenteboeren en op de markt. Maar tegenwoordig hebben ook veel supermarkten deze gedroogde besjes in de schappen liggen. 

De moerbeiboom behoort tot de bladverliezende bomen familie van de Moraceae en groeit vooral in warmere streken zoals Azië, Afrika en Zuid-Amerika. De vruchten van deze boom zijn zoet en worden behalve als snack ook veel gebruikt als ingrediënt voor jam, gebak en wijn. Ze kunnen verschillende kleuren hebben, afhankelijk van waar ze groeien. Ze zijn er in het zwart, wit en rood. Omdat ze kort houdbaar zijn, worden ze gedroogd.

Gezondheidsvoordelen

Moerbeien zijn vetvrij, natriumarm en zitten vol met verschillende vitamines en mineralen. De moerbei bevat onder meer vitamine A, B6, C, E, K en de mineralen calcium, kalium, magnesium, selenium, ijzer, zink, koper en fosfor.  Het veelzijdige besje zit helpt hierdoor het gezichtsvermogen versterken en de bloeddruk op peil te houden. Daarnaast zou het een gunstige invloed hebben bij obstipatie. De vele vezels zorgen dat je snel een voldaan gevoel hebt.

Antioxidanten

Naast vitamines en mineralen bevat de moerbei ook twee antioxidanten: resveratrol en anthocyanine. Resveratrol komt ook voor in diverse rode wijnsoorten en in blauwe druiven. Het  heeft een sterke werking en helpt onder andere hart- en vaatziekten te voorkomen. De andere antioxidant die aanwezig is , is ‘anthocyanine’. Anthocyanine staat bekend om de sterke invloed op de werking van de hersenfuncties en –capaciteit. Met name het cognitieve geheugen heeft hier baat bij.

Vitamine C

Zoals gezegd bevat de moerbei diverse vitamines. Met name vitamine C is in grote hoeveelheden aanwezig. In 100 gram zit maar liefst 450 procent van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid. Daarnaast hebben ze een hoog calciumgehalte. 100 gram bevat 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.  Moerbeien bevatten per 100 gram 320 kilocalorieën. Ter vergelijking: rozijnen bevatten 285 kilocalorieën per 100 gram.

De smaak

Moerbeien hebben een apart uiterlijk, een beetje rozijnachtig.  De smaak lijkt daar wel op maar dan wat fruitachtiger. Ze zijn zoet en honingachtig. Het gedroogde vel geeft ze een knapperig uiterlijk maar ze zijn net zo zacht als vijgen en rozijnen.  Voor zowel kinderen als volwassenen is het een prima tussendoortje, mits je er niet teveel van eet  vanwege de kilocalorieën.

Bereiding en gebruik

Zoals gezegd is de moerbei een zeer veelzijdig besje.  Bij het ontbijt vormen ze een welkome toevoeging door de (soja)yoghurt met wat ongezouten noten. Ook kun je moerbeien door een fruitsalade doen. Als je een smoothie maakt en je wilt daar wat smaak en extra bouwstoffen aan toevoegen, dan zijn moerbeien een gezonde aanvulling. Ook wanneer je zelf aan de slag gaat in de keuken, bijvoorbeeld om mueslirepen te maken, kunnen moerbeien hier prima in.

Wanneer niet eten?

Je kunt beter geen moerbeien eten als je een verhoogde bloeddruk, diabetes of nieraandoening hebt of wanneer je een kaliumarm dieet volgt. Bij zwangerschap en borstvoeding kun je beter eerst even overleggen met je arts. In sommige gevallen kan het eten van gedroogde moerbeien milde hallucinaties geven, maagklachten of hyperactiviteit veroorzaken. Bij een notenallergie is het verstandig de verpakking te checken, soms bevatten ze namelijk sporen van noten.
 

Voedingswaarde moerbeien (per 100 gram)
Kcal 320
Kj 1339
Vet 1 gram
Proteïne 10 gram
Koolhydraten 45 gram
Vezels 11 gram