maandag, 17 februari 2020

De Diëtest: De Lijst ★☆☆☆☆

Belooft meer dan mogelijk is

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in deze rubriek, de Diëtest. Deze keer: De Lijst van dr. Servaas Bingé.
Auteur:
Dr. Servaas Bingé
Jaar van uitgave:
2019
Prijs:
€ 21,99
ISBN:
978 9021576145
Aantal pagina's:
156

Voor wie is dit boek bedoeld?

Volgens de kaft voor iedereen die een of andere gezondheidsklacht heeft (van hoofdpijn tot een geïrriteerde huid) en daar met voeding iets aan wil doen.

Eerste indruk

De Lijst legt uit hoe je een tiendaags eliminatiedieet uitvoert met als doel de oorzaken van alle ontstekingen uit je voeding te bannen en zo je lichaam te ‘herprogrammeren’. Een eliminatiedieet is een dieet waarbij je bijna alles in je voeding skipt (elimineert). Daarna kun je stap voor stap voedingsmiddelen invoeren. Na 2 tot 3 dagen weet je dan hoe je lichaam op het nieuw toegevoegde voedingsmiddel reageert. Het boek is vooral veel leeswerk waarin de auteur je uitlegt waarom dit dieet nodig is en hoe je het uitvoert. Er staan veel lijstjes in en een aantal recepten voor 10 dagen (zonder foto’s).

Wat weten we van de auteur?

Servaas Bingé is een Vlaamse huisarts en sportarts. Hij spreekt regelmatig voor groepen. Hij schrijft dat hij sporters met gunstig resultaat met deze methode behandeld heeft en dat hij De Lijst ook bij zichzelf heeft toegepast en zich daardoor veel beter voelde.

Wat is er nieuw aan dit dieetboek?

Boeken die een eliminatiedieet beschrijven zijn er niet zoveel.

Even doorlezen

Ga er maar even voor zitten want hier volgt wat je, tijdens de eliminatiefase, niet mag eten volgens De Lijst: citrusvruchten, melk, suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen, alcoholische dranken, tomaten, paprika's, aubergines, paddenstoelen, aardappelen, tarwe, maïs, spelt, rogge, havermout, witte rijst, room, yoghurt, kwark, kaas, eieren, kip, grote vissen, bananen, chocolade, varkensvlees, koffie, thee. Bingé legt uit hoe deze producten allemaal bijdragen aan ontstekingen die in je lichaam kunnen ontstaan. Door de producten weg te laten, zou je de ontstekingsgraad van je lichaam verlagen en je beter gaan voelen. Tenminste na een paar dagen. Want de eerste dagen zijn heel zwaar, schrijft hij. Soms werkt het boek ronduit verwarrend, want dan weer staat een product aangegeven als bijzonder gezond en vervolgens mag je het toch niet eten. Zo staan tonijn en zalm genoemd als anti-inflammatoir (ontstekingsremmend), maar volgens De Lijst mag je grote vissen niet eten. Opvallend is dan ook dat er wel een recept met zalm in het boek staat. Als je wilt, mag je van Bingé deze eliminatie in plaats van tien dagen ook twintig of dertig dagen doen. Het herintroduceren van voedingsmiddelen wordt in een paar bladzijdes uitgelegd, terwijl dit wellicht het moeilijkste deel is van het dieet. Want wat voeg je toe en in welke volgorde? En als je je echt product voor product aan de gang gaat, dan ben je wel even bezig.

Wat kun je ermee in de praktijk?

Het is nogal wat om dit dieet op eigen houtje te volgen en de gezondheidswaarde ervan is op zijn minst discutabel. Het is een superstreng dieet wat normaliter wordt gebruikt om te achterhalen waar iemand allergisch voor is. Het volgen van zo’n dieet wordt altijd onder begeleiding gedaan van een diëtist. Nu is het niet zo dat je, als je dit dieet 10 dagen volgt, meteen tekorten zult krijgen. Maar realiseer je wel dat het dieet op zich heel onvolwaardig is. Hoe langer je het volgt, hoe groter de kans op tekorten.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?

Gezond eten is belangrijk, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar je zou uit dit boek kunnen opmaken dat elk kwaaltje, elke pijntje en elk bultje samenhangt met wat je eet. Dat is niet zo. Ook is het een illusie dat je je lichaam kunt resetten. Het lichaam is geen computer met een resetknop. Je lichaam beschikt over een lever en twee nieren die ervoor zorgen dat de afvalstoffen die ontstaan je lichaam verlaten en je lichaam in een goede conditie houden. Als jij zorgt voor gezond eten en voldoende beweging dan is dat oké, daarbij heb je geen reset nodig. Natuurlijk zitten er een aantal positieve dingen in dit dieet, zoals geen alcohol en minder suikerbevattende producten. Maar het weglaten van bijvoorbeeld van allerlei fruit en groenten slaat echt nergens op. De uitleg bij veel voedingsmiddelen is bovendien onnodig bangmakend en niet wetenschappelijk onderbouwd. Dit boek schaar ik in het rijtje ‘interessant doen met voeding zonder wetenschappelijke basis’.

Oordeel in sterren: ★☆☆☆☆

Pluspunten

  • Alcohol en suikerrijke producten vermijden

Minpunten

  • op eigen houtje lastig te doen, begeleiding is nodig
  • op de lange termijn kans op tekorten
  • niet wetenschappelijk onderbouwd
  • niet alle lichamelijke klachten zijn met voeding op te lossen