maandag, 21 oktober 2019

Wat te doen bij spanningshoofdpijn?

Meer dan alleen ontspannen

Bij spanningshoofdpijn ervaar je een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van je hoofd. Sommige mensen beschrijven het als een strakke band of een te kleine badmuts om het hoofd. Hoewel de naam anders doet vermoeden, is spanning niet altijd de oorzaak van spanningshoofdpijn. Wat kun je doen als je gekweld wordt door deze klacht?

Spanningshoofdpijn is een verzamelnaam voor een aantal soorten hoofdpijn. De pijn zit aan beide kanten van je hoofd, rondom je hoofd of in de nek. De spieren van de nek, schouders en schedel zijn vaak pijnlijk en gespannen. Die pijn straalt vanuit daar weer uit naar het hoofd. Verder kan het zijn dat je last hebt van fel licht of hard geluid. Een verminderde eetlust behoort ook tot de verschijnselen, maar van misselijkheid of neiging tot braken, zoals bij migraine, is geen sprake.

Over het algemeen is spanningshoofdpijn licht tot matig; je hebt niet te maken met extreme pijnen zoals bij clusterhoofdpijn. Ook worden de klachten niet erger bij inspanning en lukt het meestal wel om gewoon door te gaan met je bezigheden. Dat neemt echter niet weg dat spanningshoofdpijn zeer hinderlijk aanwezig kan zijn.

Oorzaak

De oorzaak van spanningshoofdpijn is vaak onduidelijk. Soms ontstaat hoofdpijn zonder reden en bij spanningshoofdpijn is het zeker niet zo dat spanning altijd de boosdoener is. Wel kan spanning ervoor zorgen dat de hoofdpijn blijft. Dit geldt voor zowel psychische spanningen en stress als voor verhoogde spierspanning door lichamelijke factoren. Het kan echter ook gebeuren dat het wegvallen van spanning, bijvoorbeeld in het weekend, voor hoofdpijn zorgt. Daarnaast spelen mogelijk hormonen, erfelijkheid, slaaptekort of lichaamshouding een rol.

Overigens is spanningshoofdpijn onder te verdelen in een episodische en een chronische vorm. De hoofdpijn kan namelijk af en toe optreden - en dan enkele minuten tot een paar dagen duren - of zeer regelmatig. We spreken van chronische spanningshoofdpijn als je meer dan 15 dagen per maand klachten hebt.

Wat te doen?

Natuurlijk kun je als je een keertje last hebt van spanningshoofdpijn best een pijnstiller nemen, zodat je goed kunt functioneren. Zorg er wel voor dat je niet te veel en te vaak pijnstillers gebruikt. Het is namelijk mogelijk dat je juist hoofdpijn krijgt van de medicijnen. Zelfs van paracetamol.

Met een gezonde leefstijl is het soms mogelijk om spanningshoofdpijn te verminderen. Zorg daarom dat je:

  • gezond leeft
  • voldoende beweegt
  • genoeg frisse lucht krijgt
  • op tijd ontspanning zoekt
  • goed slaapt

Problemen proberen op te lossen kan je helpen. Net als op je houding letten. Als je veel achter de computer zit, is pauzeren heel belangrijk. Een massage of warme douche maakt soms ook een verschil. Bij regelmatige spanningshoofdpijnklachten loont het de moeite om uit te zoeken wat voor jou goed werkt.

En verder?

Krijg je de pijnklachten niet echt onder controle of kom je er niet uit? Breng dan een bezoek aan je huisarts. Een hoofdpijndagboek is een goede voorbereiding voor het consult. Houd daarin zowel je klachten als medicijngebruik in bij. Ook als de hoofdpijn verandert of als je veelvuldig pijnstillers gebruikt, is het verstandig om met een arts te overleggen. Naast de huisarts bestaan er ook gespecialiseerde hoofdpijncentra waar je terecht kunt.
 

Bron(nen):