GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 28 augustus 2016

Een correcte lichaamshouding

Bespaar jezelf pijn

Heel wat pijn kan vermeden worden door een goede lichaamshouding. Train jezelf, tot je lichaam vanzelf een correcte houding aanneemt tijdens het stilstaan, wandelen en zitten.

Hoe we zitten, stilstaan en lopen heeft een grote invloed op de werking van ons lichaam. Bij een foute houding, kun je je wervelkolom, schouders en knieën verkeerd belasten. Met pijn tot gevolg. Een goede houding kan dit voorkomen of verhelpen.

Zorg zelf voor stabiliteit

Als je correct rechtop staat, is je lichaamsgewicht gelijk verdeeld over beide voeten. Zo krijg je stabiliteit. En die stabiliteit is nodig. Stabiel betekent duurzaam en bestendig. Een stabiele constructie kan tegen een stootje.

Maar hoe zorg je voor stabiliteit? Vaak ben je zo gewend aan je foute lichaamshouding, dat je niet eens meer merkt dat je onstabiel staat.

Ga met twee voeten op de grond staan. Verdeel je gewicht gelijk, de knieën lichtjes gebogen. Kantel je bekken een beetje achteruit en span je bekkenbodemspieren lichtjes aan. Span nu ook je buikspieren licht aan. Let op! Je buikspieren aanspannen is niet hetzelfde als je buik intrekken.

Licht vervolgens je borstkas op, waarbij de ribbenkast als het ware wordt opengevouwen. Ontspan je schouders en trek ze een beetje naar achteren.

Om de juiste houding van je kin te weten, maak je met je duim en wijsvinger een L, waarbij je wijsvinger onderaan je kin komt, en je duim op je borst.

Let erop dat je de natuurlijke S-vorm van je wervelkolom behoudt. Denk daarbij aan de kracht van de soepele bamboe, tegenover een stijve bezemsteel. De eerste kan tegen een stootje, de tweede is kwetsbaar.

Wandelen

Hoe we lopen, is afhankelijk van de ondergrond. Als je in een bos loopt, op een oneffen bodem, loop je vanzelf anders dan op straat. In het bos zoek je behoedzaam je evenwicht en gebruik je je flexibele voetgewrichten om behendig over en langs de obstakels te lopen.

Deze veerkrachtige manier van voortbewegen, waarbij het bovenlichaam als het ware ontspannen meezwaait, is een goede manier van lopen. Deze manier van lopen kan je leren volhouden, ook op een harde ondergrond. Het zal je lichaam ten goede komen.

Zitten

Heel wat van onze tijd brengen we zittend door, en ook erg vaak met een foute houding. De hoogte van je bureau, de positie van je computerscherm en een goede bureaustoel zijn van groot belang voor je lichaamshouding.

Tegenwoordig zijn er nogal wat ergonomische hulpmiddelen op de markt die ons zouden moeten helpen bij het vinden van onze correcte lichaamshouding.

Voetbankjes zijn goed voor mensen die niet met hun voeten op de grond kunnen komen. Een zitbal kan helpen om je zithouding af te wisselen. Verder zijn er ook allerlei kussentjes op de markt, die je rug steunen en zelfs je rugspieren stimuleren.

Let er ook op dat je niet lang in dezelfde houding blijft zitten. Beweeg tussendoor.

Reactie toevoegen

5 Comments

Door TJ (niet gecontroleerd) op vr, 08/05/2016 - 21:29

Hoe gaat het nou met jou. Er is nu ik dit lees een jaar verstreken hoop voor je dat er iets gevonden is waar ze je mee kunnen hebben helpen .

Door Sanne (niet gecontroleerd) op zo, 05/08/2016 - 13:25

Mijn moeder heeft een hernia gehad en had ook last van haar rug (lage rugpijn) met gevolg uitval in haar been. Trappen op en neer, zitten, fietsen enz. lukte eerst niet. Maar ze ging oefeningen doen voor haar rug en dat hielp enorm! Ook ging ze voor haar hernia 3x per week naar de sportschool en omdat ze zo gespierd was vingen haar spieren veel van de hernia op. Ze heeft een maand rond gelopen met een hernia zonder het door te hebben! Ik raad aan om goede oefeningen voor je rug op te zoeken en natuurlijk een goede houding aan te nemen.

Door Marij (niet gecontroleerd) op di, 04/19/2016 - 19:49

Geweldig als je hier de juiste natuurlijke houding kunt krijgen. Waar kun je dit uitproberen?

Door an (niet gecontroleerd) op ma, 12/07/2015 - 17:53

ik vertoon alle symptomen genoemd hierboven
lage rugpijn , enorme pijn in beide benen
ik kan geen trappen op of neer , kan niet zitten , fietsen , wandelen ... lang rechtopstaan, tot nu toe heeft niemand ook maar een oplossing gevonden , heb pijn van ochtendsvroeg tot ik ga slapen en ben het echt grondig beu , zo beu dat ik naar een ' andere wereld ' wil gaan zeg maar ( doordenker)

Door Marina Bomans (niet gecontroleerd) op ma, 11/30/2015 - 10:59

Ik heb hernia en dat had ik heel veel last van maar door de tips nu niet meer