Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 29 juni 2017

10 redenen om amandelen te eten

Zo gezond zijn amandelen

Noten zijn gezond, één van de gezondste noten is de amandel. Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen en zijn goed voor het hart, de hersenen en je spijsvertering. Tien redenen om dagelijks een handvol van dit superfood te nemen.

De amandel prijkt tegenwoordig bovenaan in de lijstjes van superfoods. Het is een van de gezondste noten die je kunt krijgen. Technisch gezien is een amandel geen noot, maar eerder een zaadje. Deze voedzame boomnoot, uit dezelfde familie als perziken en abrikozen, staat bekend om zijn vele voordelen voor de gezondheid. Dagelijks een handje amandelen, zo'n 24 stuks, kan helpen de 'slechte' cholesterol te verlagen en de kans op hart- en vaatziekten en diabetes te verkleinen.

Vitamine E

Ook zijn amandelen een uitstekende bron van vitamine E en mangaan. Vitamine E houdt de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en het hart gezond. Het helpt ook om hart- en vaatziekten te voorkomen. Amandelen bevatten weinig verzadigd vet en veel van de gezonde onverzadigde vetten. Kortom: amandelen kunnen niet ontbreken in het voedingspatroon van de gezondheidsfreak. Ze kunnen gegeten worden als gezonde snack of vermengd met verse groenten en fruit. Maar je kunt er ook amandelmelk of een amandelsmoothie van maken.

Dagelijks amandelen toevoegen aan je voedingspatroon verhoogt je 'goede' cholesterol, oftewel je HDL-cholesterol en vermindert je 'slechte' cholesterol (LDL-cholesterol). Uit een studie blijkt dat mensen die elke dag een handvol amandelen nuttigden hun LDL-cholesterol met 4,4 procent verlaagden en degenen die twee handen amandelen per dag aten zelfs met 9,4 procent.

Bloeddruk

Amandelen hebben niet alleen een positief effect op de cholesterol, maar ook op de bloeddruk. Ze zijn rijk aan kalium en bevatten weinig natrium. Beide spelen een rol bij het reguleren van de bloeddruk.

Vezelrijk

Daarnaast zijn amandelen rijk aan vezels. Er zijn aanwijzingen dat vezelrijke voeding beschermt tegen slokdarmkanker en darmkanker. Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om een duidelijk verband aan te kunnen tonen. Wel is duidelijk dat vezels spijsverteringsklachten en problemen met de stoelgang, zoals bijvoorbeeld obstipatie, kunnen voorkomen. Het eten van amandelen geeft je ook een verzadigd en vol gevoel, dus de kans op onbedwingbare trek wordt minder. Amandelen passen dus goed in een dieet.

Diabetes

Uit onderzoek van onder meer wetenschapper Michelle Wien blijkt dat amandelen ook beschermen tegen diabetes. Voor haar onderzoek werden 65 proefpersonen met prediabetes of verminderde glucosetolerantie 16 weken lang op een dieet gezet waarbij 20 procent van de dagelijkse inname van calorieën uit amandelen bestond. Na deze periode bleek de glucoseintolerantie afgenomen.

En alsof dit nog niet genoeg was, bevatten amandelen fenylalanine, een aminozuur. Je hebt het nodig om lichaamseiwit op te bouwen. Ook zet je lichaam het om in signaalstoffen voor de hersenen.

Alle reden dus om amandelen toe te voegen aan je dagelijkse routine, als tussendoortje, in een smoothie of vervang bij het bakken je gewone melk en bloem door amandelmelk en amandelmeel.

Bron(nen):

  • WebMD

Reactie toevoegen

25 Comments

Door An (niet gecontroleerd) op za, 04/22/2017 - 14:03

Waarom wordt er geen reactie gegeven op de commentaren?

Door Rachid (niet gecontroleerd) op zo, 04/16/2017 - 03:59

ja u hebt gelijk maar u moet de natuurlijke amandelen te nuttigen zonder olie of suiker of zout die in de winkel worden verkocht, die zijn minder veel mindet gezond.

Door Maria (niet gecontroleerd) op za, 02/25/2017 - 22:28

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo belangrijk of amandelen nu wel of geen noten zijn. In de winkel liggen ze bij de noten, in de notenzak zitten ze erin en ik eet ze regelmatig, net als andere noten. Elke dag een handje, ben kerngezond!
Het gaat om de inhoud! En als je het artikel goed leest, kom ik zelfs tot meer dan tien redenen om deze noten te eten. Goed lezen is een kunst!

Door Maria (niet gecontroleerd) op za, 02/25/2017 - 22:27

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo belangrijk of amandelen nu wel of geen noten zijn. In de winkel liggen ze bij de noten, in de notenzak zitten ze erin en ik eet ze regelmatig, net als andere noten. Elke dag een handje, ben kerngezond!
Het gaat om de inhoud! En als je het artikel goed leest, kom ik zelfs tot meer dan tien redenen om deze noten te eten. Goed lezen is een kunst!

Door Jaboter (niet gecontroleerd) op ma, 02/06/2017 - 13:49

Jammer dat het op "gezondheidsnet" nog niet is doorgedrongen dat 'goede' en 'slechte' cholesterol niet bestaat. Een laag cholesterol gehalte (onder 5) verhoogt de kans op kankerincidenten met 30%.
Cholesorol is een heel belangrijke stof die onmisbaar is je lichaam.
Gezondheidsnet zou zich hier toch wat meer in moeten verdiepen. Blunder!

Door Kerim (niet gecontroleerd) op di, 01/24/2017 - 06:17

Zeg hoe zit het eigenlijk met de schadelijke chemicaliën waarmee amandelen door producenten worden bewerkt voordat ze verkocht worden? Kunnen we de schadelijkheid van deze chemicaliën tegen de gezondheid van de amandelen wegstrepen? Indien ja, dan kunnen we met z'n allen beter geen amandelen consumeren, lijkt mij. Heeft iemand daar info over? Alvast bedankt.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 01/03/2017 - 15:32

dit zijn geen 10 redenen

Door marianne (niet gecontroleerd) op do, 10/13/2016 - 16:48

24 amandelen per dag? Is dat niet veel? En eerst waren 5 walnoten per dag zo goed.

Door Ben (niet gecontroleerd) op di, 08/23/2016 - 15:09

wat ze vergeten te vertellen zijn dat ze ook goed zijn voor je libido, dus hoe meer amandelen je eet hoe meer je je vrouw "lastig" valt :)

Door Cornelia (niet gecontroleerd) op ma, 08/08/2016 - 22:40

Eet je de amandelen met of zonder velletje?