Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Waarom je vitamine E nodig hebt

Haal het uit granen, noten en zaden

Vitamine E is een antioxidant. Het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Tekorten komen gelukkig bijna niet voor, want deze vitamine is belangrijk voor alle weefsels.

Het lichaam kan vitamine E zelf niet maken, maar je hebt het wel nodig. De vetoplosbare vitamine speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en ander weefsel. Vitamine E beschermt de cellen tegen beschadiging door oxidatie van onverzadigde vetzuren. Ook voor de stofwisseling in de cel en de weerstand is vitamine E van belang.

Daarnaast wordt de vitamine toegevoegd aan crèmes, zalven en shampoos om huid en haar te versterken. Dit effect is echter nog niet met onderzoek aangetoond.

Tocoferol

Vitamine E is een verzamelnaam voor een aantal tocoferolen die van nature in voeding aanwezig zijn, zoals alfa-, bèta-, gamma- of delta-tocoferol. Alfatocoferol wordt het beste in onze lichaamscellen opgenomen en is daarom de belangrijkste vorm.

In vitamine E-supplementen vind je meestal a-tocoferol of a-tocoferolacetaat. Soms zie je op het etikel het gehalte vitamine E aangeven in de internationale eenheden IE of IU. Hierbij geldt 1 IE staat gelijk aan 0,67 milligram alfa-tocoferol. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E wordt meestal ook weergegeven in eenheden alcatocoferol.

Waar zit het in?

Voldoende vitamine E krijg je binnen via je voeding. Dierlijke producten bevatten relatief weinig vitamine E. Je moet het vooral hebben van plantaardige oliën en plantaardige producten als granen, noten, zaden, groenten en fruit. Met een handje vol gemengde noten krijg je zo’n 1,6 milligram vitamine E binnen. Met een eetlepel zonnebloemolie 7,6 milligram.

Een tekort?

Voor zover bekend komen tekorten aan vitamine E in Nederland niet voor. Het ontstaat alleen na jarenlang te weinig van deze vitamine als gevolg van bijvoorbeeld een chronische aandoening of stoornis in de opname van voedingsstoffen. Een ernstig vitamine E-tekort kan leiden tot bloedarmoede, spierzwakte en schade aan de hersenen (hersenverweking).

Bij kinderen die te vroeg geboren zijn is de opname van vitamine E in de darm beperkt doordat de spijsvertering nog niet goed werkt. Deze te lage opname kan bloedarmoede, oedeem en verhoging van het aantal bloedplaatjes tot gevolg hebben.

En teveel?

Als bovengrens voor een aanvaardbare veilige inneming van vitamine E geldt 100 milligram per dag voor kinderen van 1 tot 3 jaar en 300 milligram per dag voor volwassenen. Deze laatste hoeveelheid komt ongeveer overeen met 4,5 kilogram noten.

In theorie zorgt een teveel aan vitamine E voor een stapeling in de verschillende weefsels met een nadelig effect voor de processen in die weefsels. In de praktijk zijn er tot nu geen nadelige effecten bekend.

Hoeveel nodig?

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E voor volwassen mannen vastgesteld op 11,8 milligram. Voor vrouwen geldt 9,3 milligram. De tabel hieronder geeft de aanbevolen hoeveelheden voor verschillende groepen weer in alfatocoferol eenheden per dag.

Categorie/leeftijd Milligram per dag
Mannen/jongens  
0 - 5 maanden 2,9 (wanneer geen borstvoeding)
6 - 11 maanden 3,6
1 - 3 jaar 5,7
4 - 6 jaar 7,8
7 - 9 jaar 9,1
10 - 12 jaar 10,1
13 - 15 jaar 11,8
16 - 18 jaar 13,3
19 - 21 jaar 13,0
22 - 50 jaar 11,8
51 - 65 jaar 10,7
> 65 jaar 9,4
   
Vrouwen/meisjes  
0 - 5 maanden 2,9 (wanneer geen borstvoeding)
6 - 11 maanden 3,6
1 - 3 jaar 5,5
4 - 6 jaar 7,1
7 - 9 jaar 8,3
10 - 12 jaar 9,5
13 -15 jaar 10,6
16 - 18 jaar 11,0
19 - 21 jaar 9,9
22 - 50 jaar 9,3
51 - 65 jaar 8,7
> 65 jaar 8,3
   
Zwangeren 9,9
Borstvoedend 12

 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

3 Comments

Door Peter (niet gecontroleerd) op do, 08/25/2016 - 10:25

Ik zou graag willen weten wat ik ongeveer per dag moet eten om op 11.8 milligram te komen? De goedkoopste en eenvoudigste manier..

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Peter

Door Chris (niet gecontroleerd) op ma, 02/01/2016 - 15:18

Ik eet zowel walnoten als gemengde noten. Derhalve niet alleen gezond maar het is heerlijk knabbelen .

Door George (niet gecontroleerd) op do, 01/28/2016 - 11:21

Het antwoord op de vraagstelling moet natuurlijk zijn :géén van de drie antwoorden.1 gram = 1000 miligram .Als er bij een apotheek of in een ziekenhuis een dergelijke fout gemaakt wordt kan dit het verschil zijn tussen leven en dood.