Boekrecensie: Hoe bak ik brood

Nederlanders zijn broodeters. Meer dan 90 procent eet minimaal een keer per dag brood. Dankzij de voedingsvezels en ook allerlei vitamines en mineralen is brood een gezonde keuze. En niet te vergeten lekker. Steeds meer mensen bakken graag zelf. Dankzij het boek 'Hoe bak ik brood' kun je heel gemakkelijk allerlei overheerlijke broodvariaties op tafel toveren

Ambachtelijke bakker Emmanuel Hadjiandreou laat met eenvoudige, stap voor stap gefotografeerde recepten zien hoe makkelijk het is om zelf brood te bakken. Daarbij beperkt hij zich niet tot de basisbroden, maar in meer dan 60 recepten leer je allerlei soorten deegwaren maken. Van ciabatta tot walnotenbrood en van bagels tot pitabroodjes. Ook zoetigheden als pains aux raisins, croissants en pains aux chocolat komen aan bod. Net als glutenvrije en zuurdesembroden.

Basis

Het boek begint met de basis van het brood: meel. Hadjiandreou beschrijft verschillende meelsoorten - van tarwe tot rogge en spelt - en geeft je de basisregels van het broodbakken. Naast meel is er aandacht voor zout, gist en water en het kweken van een zuurdesemcultuur. Dankzij richtlijnen en praktische tips ben je helemaal klaar om je eigen brood te bakken.

Inspiratie

De foto's in Hoe bak ik brood zijn aantrekkelijk en duidelijk. Voor iedere stap is een foto met daarbij een toelichting in tekst. Bladerend door het boek, krijg je spontaan zin om een bakkerij te beginnen. Zoveel lekkers, zoveel variatie en helemaal niet zo moeilijk. Dit prachtige boek vormt een inspiratie voor elke hobbybakker dus.