Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 24 augustus 2017

Afvallen op latere leeftijd: 10 handige tips

Gewoon gezond eten

Afslanken is niet altijd makkelijk, vooral als je je hele leven al worstelt met je gewicht. Tien tips om toch kilo's kwijt te raken.

Je hoort het overal, overgewicht is een groot probleem in alle lagen en leeftijden van de bevolking. Het is niet alleen slecht voor de gezondheid, het kan ook veel invloed hebben op je zelfvertrouwen en kledingkeuze. Iedereen zal haar eigen redenen hebben om een paar kilo’s kwijt te willen. Afslanken is niet altijd makkelijk, vooral als je je hele leven al worstelt met overgewicht.

Jojo-effect

Een veel gehoord probleem is het jojo-effect dat op een hoogtepunt komt na jaren van het uitproberen van verschillende diëten. Deze diëten geven vaak snel resultaat op de korte termijn, maar een hoger gewicht op de lange termijn. Afslanken op de latere leeftijd is moeilijker, omdat het lichaam zichzelf een bepaald "standaardgewicht" aan heeft geleerd. Dit gewicht zal vaak niet overeenkomen met uw eigen streefgewicht en daarom zal dit streefgewicht onmogelijk zijn om te behalen. En dat brengt een hoop frustraties met zich mee. Daarom deze belangrijke eerste tips:

Tip 1: Zet realistische, korte termijndoelen, zodat je steeds opnieuw een volgende stap kunt maken.

Tip 2: Beloon jezelf ook steeds als er weer een streefdoel is bereikt, dit motiveert en ondersteunt het afslankproces.

Tip 3: Vertel anderen over het afvallen, vrienden, familie, kennissen en buren, zodat zij je ook niet zullen verleiden en zodat zij ondersteuning kunnen bieden in moeilijkere tijden. Je bent de BOB, maar dan op voedingsgebied, zeg maar. Een paar hapjes mag, maar niet te veel. 

Tip 4: Probeer een maatje te zoeken om mee te bewegen. Gezonder eten is essentieel, maar het gaat wel hand in hand met bewegen. Een beweegmaatje zorgt ervoor dat je minder snel afzegt en creëert ook gedeeltelijk gezelligheid, waardoor het makkelijker is om vol te houden.

Tip 5: Kies een sport die goed bij je past. Houd je niet van de sportschool, begin er dan ook niet aan. De kans is groot dat je het niet volhoudt. Bewegen is ook lekker wandelen, zwemmen of fietsen. Een dagelijkse wandeling van een half uur tot een uur kan al wonderen doen voor je gezondheid en gewicht.

Gezonde voeding

Vergeet ieder dieet dat je ooit heb gedaan of gelezen en begin met gezond eten. Naast dat het goed is voor je lichaam en het kwalen kan voorkomen, zul je je energieker voelen en gewicht kwijtraken.

Je kunt gewicht kwijtraken door normaal en gezond te eten. Het belangrijkste hierbij is om te onthouden dat je meer energie verbruikt dan je tot je neemt. Een paar belangrijke tips om te beginnen met gezond eten:

Tip 1: Maak eerst kleine veranderingen in je voedingspatroon. Drink geen suiker meer in de thee of koffie en verban de frisdranken uit je koelkast.

Tip 2: Eet voortaan alleen maar volkorenproducten. Denk dan aan bruin brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Deze zorgen naast een goed gevuld gevoel, ook voor positieve effecten op hart- en vaatziektes, cholesterol en de stoelgang.

Tip 3: Drink voldoende water. Water zorgt er niet voor dat je afvalt, maar het zorgt wel voor een gevuld gevoel. Bovendien herkent je lichaam het verschil tussen trek en dorst niet altijd. Eerst wat drinken dus, soms verdwijnt je trekt dan al.

Tip 4: Eet als tussendoortje per dag twee stuks fruit. Maak het eventueel van te voren klaar in de vorm van een salade of shake, zodat je er makkelijk naar grijpt als je honger krijgt.

Tip 5: Zorg voor regelmaat in je voedingspatroon. Eet drie hoofdmaaltijden per dag en een enkel tussendoortje als je er zin in hebt. Let er wel op dat deze tussendoortjes niet teveel calorieën bevatten.

Bron(nen):