Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 juni 2017

Buikvet: hoe bestrijd je het?

In 4 stappen naar een gezond buikje

Overgewicht is ongezond. Maar alleen een buikje is óók ongezond, zelfs als je niet te zwaar bent. Waarom je vet op de buik moet bestrijden en hoe je dat doet.

Het menselijk lichaam slaat vetten op twee verschillende manieren op. Ten eerste direct onder de huid van de dijbenen, heupen, billen en de buik. Dit onderhuids vet is het vet dat we zien: hoe meer je ervan hebt, hoe dikker je bent. Maar ook dieper in het lichaam wordt vet opgeslagen: rond het hart, de longen, de maag, de lever... Dit visceraal vet, ofwel orgaanvet, zie je niet en voel je niet, maar is erg ongezond als je er te veel van hebt.

Wat heeft de buikomvang daarmee te maken? Heel simpel, een buikje is een aanwijzing dat er behalve op de buik ook rond de organen te veel vet is opgeslagen. Het goede nieuws is: als je het buikje vermindert, wordt ook de hoeveelheid orgaanvet minder.

Ontregelende stofjes

Visceraal vet heeft een functie. Het werkt als een stootkussentje en beschermt zo onze organen. Orgaanvet wordt pas een probleem als er te veel van is. Want dit vet produceert ook tal van stofjes, zoals vetzuren, hormonen, ontstekingseiwitten en eiwitten die de stofwisseling beïnvloeden. Te veel orgaanvet, betekent dus te veel van die stofjes en dat geeft weer een hoger risico op hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Daarbij komt dat door het teveel aan vet de organen zélf minder goed werken. Neem de lever. Die heeft een ontgiftende functie en helpt bij de vertering van vetten. Een 'te vette' lever ontgift minder goed en produceert ook nog eens te veel van het ongezonde LDL-cholesterol.

Meet je risico

Mensen die zichtbaar te dik zijn hebben vaak ook te veel onzichtbaar vet. Onder de huid is er dan te weinig plek om vetten op te slaan en het lichaam begint ze vervolgens op te bergen rond de organen. Toch kunnen ook slanke mensen te veel visceraal vet hebben. Volgens een Engels onderzoek heeft maar liefst 40 procent van de mensen zónder overgewicht te veel orgaanvet. En de oorzaak? Daarover verschillen de meningen, de ene deskundige meent dat het genetische aanleg is, de andere zegt dat te weinig beweging de boosdoener is.

Je kunt met een echografie, CT- of MRI-scan ontdekken of je te veel orgaanvet hebt. Maar er is een simpeler methode: pak een meetlint en check je buikomvang, of liever gezegd de tailleomvang:
 
1. Plaats één vinger op het heupbeen en één onderaan de ribben. De taille ligt tussen deze twee punten. Bij de meeste mensen is dat ter hoogte van de navel.
2. Sta rechtop en leg het meetlint rond het lichaam ter hoogte van de taille, parallel aan de vloer.
3. Adem uit zoals altijd, en lees de meting af.
 
Voor vrouwen geldt een verhoogd risico op ongezond orgaanvet als de tailleomtrek meer is dan 80 cm en bij mannen zou de omtrek van de taille niet meer moeten zijn dan 94 cm.

In 4 stappen naar een gezond buikje

De oorzaak van een teveel aan orgaanvet mag dan niet duidelijk zijn, wel is bekend hoe je het moet bestrijden. Bewegen, bewegen, bewegen. Een Engels onderzoek liet zien dat slanke mensen die weinig bewegen en op gewicht blijven door 'slank' te eten, eerder last hebben van orgaanvet dan slanke mensen die wel lichamelijk actief zijn. Deze stappen kun je nemen om buikvet aan te pakken:

Stap 1: intensief bewegen

Bij intensief sporten wordt het orgaanvet het eerst aangesproken om energie te leveren. Dat wordt dus joggen, stevig wandelen, flink fietsen, roeien op een apparaat thuis of in de sportschool, aerobics... Minimaal een halfuur per dag, maar beter is 45 minuten tot een uur per dag. Volgens fysiotherapeut Dirk Vissers zou ook de zogenoemde trilplaat visceraal vet helpen verwijderen en een goede aanvulling zijn op het sporten. Veel sportscholen hebben zo’n apparaat in huis.

Stap 2: gezond eten

Er is geen wonderdieet om buikvet weg te krijgen, maar als je afvalt door gezonder te gaan eten, zal het buikje gewoonlijk het eerst verdwijnen. Een vezelrijk dieet kan daarbij helpen: veel groente en fruit, bonen en volkoren granen.

Stap 3: de juiste hoeveelheid slaap

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die 6 tot 7 uur per nacht slapen, in vijf jaar minder orgaanvet opbouwen dan mensen die minder lang of juist langer slapen.

Stap 4: stressreductie

Stress kan leiden tot een hogere productie van het hormoon cortisol, dat zorgt voor extra opslag van visceraal vet. Vraag vrienden en familie om hulp als je dat nodig hebt. Ontstress door te mediteren, yoga te gaan doen of te gaan sporten (en met dat laatste sla je twee vliegen in één klap).

Bron(nen):

Reactie toevoegen

71 Comments

Door Jos Sparreboom (niet gecontroleerd) op di, 05/02/2017 - 09:13

In Scandinavië is onlangs ontdekt dat het hardnekkige buikvet wel aangesproken wordt door het lichaam na een voorjaarsduik in onderkoeld water. Mensen die dit jaarlijks doen, hebben hierdoor nauwelijks bruin buikvet. Het hart moet er wel tegen kunnen!

Door Wouter (niet gecontroleerd) op do, 04/13/2017 - 23:25

Lamotrigine is naast een anti-epilepticum zeker wel een anti-depressivum, vrij gebruikelijk zelfs. En zoals bij zoveel medicatie is het extra belangrijk om op je voeding te letten, medicatie maakt het vaak moeilijk om op gewicht te blijven. Succes!

Door Willem (niet gecontroleerd) op wo, 03/29/2017 - 17:13

Lamotrigine is geen antidepressivum, maar een anti-epilepticum.
Ik slik het zelf. Maar word er niet dikker van!

Door Willem (niet gecontroleerd) op wo, 03/29/2017 - 17:07

Lamotrigine is geen antidepressivum, maar een anti-epilepticum.
Ik slik het zelf. Maar word er niet dikker van!

Door maarten (niet gecontroleerd) op do, 01/12/2017 - 21:46

Ik ben met dezelfde vraag opzoek geweest. Er wordt overal alleen gesproken over gewichtstoename. Zelf ben ik daarvoor overgestapt op Bupoprion en daarmee flink afgevallen. Je kan eens vragen aan je huisarts of hij op de website van Wolters Kluwer het overzicht Side Effects of Anti Depressant Medication wil uitprinten. Werkte voor mij goed verhelderen. Succes!

Door Frenchie de Kunder (niet gecontroleerd) op do, 10/13/2016 - 11:41

"Je kunt met een echografie, CT- of MRI-scan ontdekken of je te veel orgaanvet hebt. Maar er is een simpeler methode: pak een meetlint en check je buikomvang, of liever gezegd de tailleomvang"

Dat is gevaarlijk door met een meetlint aan de slag te gaan. Mensen met kleine buikomvang hoeven niet teveel buikvet te hebben, en mensen met een grote buikomvang kunnen gezond zijn van binnen.

Zelf heb ik mijn visceraal vetniveau gemeten in Alkmaar bij http://preventimed.nl/ met een DEXA scanner. Al veelgebruikt in Engeland en Verenigde Staten en nu ook in Nederland. Ondanks mijn extra pondje gaf DEXA gelukkig aan dat ik dankzij mijn sportieve leefstijl laag zat qua visceraal vet! Leefstijl is in ieder geval belangrijk dan buikomvang.

Door jeannine (niet gecontroleerd) op zo, 09/25/2016 - 10:01

Ik zou wel eens willen weten wat antidepressiva doen t.o.v.visceraal vet.
Hoe de interactie is of geen interactie.
Is er hiernaar onderzoek gedaan. En met welke antidepressiva zoals prozac en lamotrigine werden er conclusies getrokken?

Door jeannine (niet gecontroleerd) op za, 09/24/2016 - 10:18

Ik zou wel eens willen weten wat antidepressiva doen t.o.v.visceraal vet.
Hoe de interactie is of geen interactie.
Is er hiernaar onderzoek gedaan. En met welke antidepressiva zoals prozac en lamotrigine werden er conclusies getrokken?

Door Xenos (niet gecontroleerd) op di, 08/30/2016 - 22:06

Jaja je zult vast niet alleen van de wind dik worden en blijven. Een koekje hier, een gin-tonic daar, tsja dat zijn vaak de verborgen dikmakers. Maar succes ermee.

Door Brini (niet gecontroleerd) op do, 08/25/2016 - 17:05

en helpt een zweet (maag) band of broek?